Aktuelle produkter

Bestselgere

Artikler

Valg av batteri til motorsykkel

Ulike typer motorsykkelbatteri, hva bør du kjøpe?

Les artikkelen

Ulike typer motorsykkelbatteri, hva bør du kjøpe?

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 17.06.2021

 

Batteri er et stort og omfattende område, i denne artikkelen tar vi kun for oss de ulike hovedtypene av batterier som egner seg til bruk i motorsykkel. Vi kommer også med noen tips når det gjelder lading og valg av lader, og vinterlagring av motorsykkel.


 

NB: I manualen for din motorsykkel finner du informasjon om batteritype og andre nødvendige spesifikasjoner som gjelder for akkurat din motorsykkel. Er du usikker på hvilke batteri du bør kjøpe, kontakt Alf Graarud Motor på 69137171 eller info@agmshop.no, så hjelper vi deg med å finne det rette batteriet for din motorsykkel og eventuelle alternativer som du bør vurdere. 


Bly/syrebatterier


De klassiske batteriene med batterisyre. Dette er relativt rimelige batterier som tilbyr god levetid ved korrekt bruk. For mange som bruker motorsykkelen jevnlig, vil dette være et godt alternativ.

 

Men, syrebatterier har også noen begrensninger, spesielt når det gjelder bruk i motorsykler. De må stå horisontalt montert siden de inneholder en flytende væske, og det er en viss risiko for lekkasje ved for eksempel uhell/velt eller ekstrem kjøring. Denne type batterier er tunge, de er følsomme for temperatur og liker ikke lave temperaturer. 

 

Syrebatterier tåler ikke å bli helt utladet og må derfor lades jevnlig. Bruker du motorsykkelen lite, kanskje du er så heldig å ha flere motorsykler, bør du vurdere AGM-batterier eller lade relativt ofte med en batterilader.

 

 

 

AGM-batterier og Gel-batterier


AGM (Absorbent glass mat) batterier er også syrebatterier, men her fanges/bindes batterisyren i en absorberende matte/duk. Dette gjør at batteriet kan monteres i alle retninger siden syren ikke lenger er flytende. Batteriet kan også komme i forskjellige fasonger. De samme egenskapene har Gel-batterier, men til forskjell fra AGM-batterier tilsettes batterisyren her Silica som gjør at syren blir til fast gele-masse.

 

Fordelen med denne type batterier i motorsykkel er flere. Det åpner for flere måter batteriet kan monteres på, siden det i prinsippet kan henge opp-ned. En motorsykkel utsettes også for vibrasjoner og kraftige bevegelser som ved nedlegg i svinger, hurtige retningsskift eller kjøring i ulent terreng. I ytterste konsekvens kan dette føre til lekkasje av syre på vanlige batterier, men ved å binde syren unngår man dette. Risiko for lekkasje ved velt/uhell forsvinner også.

 

AGM-batterier tåler relativt godt temperatursvingninger og krever i mindre grad hyppig lading som vanlige syrebatterier gjør, de kan godt stå i flere uker uten å tape seg nevneverdig.

 

Denne type batterier er noe dyere enn vanlige syrebatterier. Bruker du motorsykkelen jevnlig gjennom sesongen slik at batteriet lades ofte, kan du vurdere å spare noen kroner og gå for et vanlig syrebatteri istedenfor.

 

 

 

Litium-batterier - når vekt og størrelse er viktig.


Litium-batterier er det som ofte kalles laptop-batterier som man finner i alt fra smarttelefoner til El-biler. Dette er lettvektbatterier som tåler hyppige ladesykluser, lader raskt og kan gi høy kapasitet i en liten forpakning. Vekt og størrelse er hovedargumenter for å bruke denne type batteri i en motorsykkel.

 

Litium-batterier er en god del mer kostbare enn vanlige batterier, og er et alternativ først og fremst for dem som enten vil ha så lav vekt som mulig (racing/offroad), eller for dem som av ulike grunner trenger et så lite batteri som mulig (som custom-bygg og lignende). For vanlige motorsykler er dette litt luksus.

 

Det er viktig å være klar over at denne type batterier liker å bli brukt, de bør ikke stå for lenge uten lading gjennom sesongen, og bør tas ut av sykkelen og lagres inne gjennom vinteren og lades hyppig. De krever rett og slett vedlikehold/bruk.

 


 

Utvalget av motorsykkelbatteri hos Alf Graarud Motor

 

Hos oss finner du et svært godt utvalg av motorsykkelbatterier. Vi har alle de kjente merkene, med hovedvekt på Yuasa batterier som flere motorsykkelmerker selv benytter på sine modeller. Vi har de mest populære batteriene på lager, og er det noe spesielt skaffer vi det på kort tid. 
 

 

 

 

 

Lade batteriet og vinterlagring


Alle batterier krever jevnlig lading. I sommersesongen får de stort sett nødvending lading gjennom at motorsykkelen er i bruk, men står sykkelen ubrukt i mer enn 4 - 6 uker, må de lades med en batterilader. Gjennom vintersesongen vil også kulde påvirke hyppigheten man bør lade.

 

Typer av batteriladere:

Det finnes to hovedtyper av batteriladere; "dumme" og "smarte".

 

De "dumme" batteriladerne må man selv huske på å koble til og fra ved jevne mellomrom når motorsykkelen står ubrukt over tid. Fordelen med disse er at selv om de er mer manuelle i bruk, så gjør jobben de skal på en veldig god måte, og de er rimelige.

 

 

De smarte laderne (også kalt trickle charger) kobler man til når motorsykkelen parkeres hjemme, laderen er da tilkoblet helt til neste gang du skal bruke motorsykkelen. De vil overvåke spenningsnivået i batteriet ditt og lade automatisk ved behov. Så da spiller det ingen rolle om sykkelen står ubrukt i 2 eller 10 uker, batteriet blir vedlikehold på en optimal måte. Veldig ofte kombineres denne type lader med hurtigkoblinger på batteriet, slik at det er lett å koble fra/til laderen.

 

Ulempen med disse smarte laderne er at de koster noe mer å kjøpe, men ikke mer enn det de fleste kan ta seg råd til - det er i alle fall billigere enn å måtte kjøpe nytt batteri hver vår.

 

 

NB: Litium-batteri krever egne ladere/ladere som også støtter denne type batteri.


 

 

Oppbevaring av batteriet gjennom vinteren:

Det er anbefalt å ta ut batteriet dersom motorsykkelen lagres i lave temperaturen gjennom vinteren. Batterier liker plussgrader, og holder seg best og krever mindre etterlading hvis du kan lagre det innendørs.


 

 

 

Noen vanlige påstander om motorsykkelbatteri og lading


"jeg har aldri ladet batteriet om vinteren, og aldri hatt noen problemer med å få start om våren!"

 

Det er fullt mulig for et batteri å "overleve" vinteren uten å bli ladet, og det kan være flere grunner til at akkurat ditt batteri klarer seg tilsynelatende bra uten ekstra lading. Men, som hovedregel vil vi alltid anbefale at man lader batteriet når motorsykkelen ikke er i bruk over tid. 

 

På et nytt batteri vil dette påvirke garantien, er det ikke vedlikeholdt korrekt etter produsentens anbefaling, gjelder heller ikke garantien. Er batteriet først utladet, er det i de aller fleste tilfeller ikke mulig å få liv i det igjen, og man må kjøpe nytt. En enkel batterilader koster mindre enn et nytt batteri.

 

 

"du trenger ikke batterilader, bare start motorsykkelen og la den gå på tomgang i 20 minutter."

 

Moderne motorsykler bruker relativit mye strøm når de starter, ikke bare skal batteriet gi strøm til å starte motoren, men det er også ulike systemer som starter opp. Resultatet av dette er at du bruker langt mer strøm på å starte motorsykkelen enn det du klarere å lade ved å la motoren gå en kort periode. Det er også andre grunner til at motoren ikke bør startes unødvendig for korte perioder.

 

Det beste er å koble til en lader for å lade batteriet, dersom man ikke kan kjøre seg en tur.

 

 

 

Er det noen du lurer på, ta kontakt!


Er det noe du lurer på når det gjelder valg av batteri eller lader til din motorsykkel, er det bare å ta kontakt på enten telefon 69137171 eller e-post info@agmshop.no. Har du mulighet, kan du selvsagt også besøke butikken vår på Borgenhaugen og få god hjelp der. De vanligste batteriene har vi alltid på lager.
 

 

AGM Meglerpakke

AGM Meglerpakke for kjøp/salg av brukt MC

LES ARTIKKELEN

AGM Meglerpakke for kjøp/salg av brukt MC

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 07.06.2021

 

 

 

Synes du det blir litt mye "greier" når du skal kjøpe eller selge brukt motorsykkel? La en uavhengig profesjonell part sørge for at alt går som det skal. 


 

Alf Graarud Motor kan hjelpe deg med alt det praktiske gjennom vår meglerpakke, enten du er selger eller kjøper. Det gjelder korrekt oppsett av kjøpskontrakt, trygg betaling for motorsykkelen, hjelp til omregistrering og avklaring rundt eventuelle heftelser/pant bundet til motorsykkelen. Alf Graarud Motor kan også tilby konkurransedyktige finansieringsløsninger til kjøper av motorsykkelen, og gunstig MC-forsikring.

 

Garanti/reklamasjon forblir mellom kjøper og selger, eventuelt butikken der sykkelen er kjøpt ny hvis den er under 2 år gammel.

 

Meglerpakken koster 1990 kroner.

 

Ta kontakt på telefon 69137171 eller lene@agmshop.no dersom du vil vite mer om dette.

Kjøreutstyr til varme dager

Luftig MC-kjøreutstyr til varme dager

LES ARTIKKELEN

Luftig MC-kjøreutstyr til varme dager

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 07.06.2021

 

Ettersom store deler av verden til vanlig kjører motorsykkel i det vi her i nord kaller "sommervarme", så finnes det heldigvis mange gode produkter som passer perfekt på dager med litt mer enn 18 grader. Lett og luftig, samtidig som det beskytter. I denne artikkelen ser vi nærmere på hva som finnes. 


PERFORERT SKINN


Skinn er det sikreste man kan kjøre med, og for mange er det ikke engang et tema å kjøre med noe annet. Skinn kan også bli veldig varmt, og typiske skinndresser har gjerne ikke annen mulighet for lufting enn å åpne selve dressen. Løsningen er perforert skinn, som rett og slett er masse små hull i skinnet, på utvalgte steder. Dette gir en veldig god kjølende effekt. 

 

 

En av fordelene med perforert skinn, bortsett fra at man opprettholder sikkerheten skinn gir, er at man oppnår den kjølende effekten uten å måtte åpne opp luker/lommer på kjøreutstyret og skape vindfang. Spesielt i høyere hastigheter vil du sette pris på dette. 

 

Ulempen med perforert skinn, er at hullene ikke kan lukkes. En perforert skinndress/jakke, vil alltid slippe mye luft igjennom, og tidlig på sesongen eller på fjelloverganger kan det derfor bli skikkelig kaldt. Nå kan dette heldigvis enkelt løses med skikkelig superundertøy.

 

 

 

SUPERUNDERTØY, OGSÅ FOR Å KJØLE SEG NED


Vi tenker gjerne på superundertøy som noe man tar på seg for å ikke fryse, men det er her “super” kommer inn i bildet. Denne type teknisk tøy puster og forhindrer svette, og du vil raskt merke at det er langt mer komfortabelt å kjøre med superundertøy enn med t-skjorte, selv på de varme dagene. 

 

 

Superundertøy, spesielt utviklet for motorsyklister

Både Dainese, Alpinestars og Triumph har egne serier med superundertøy som er spesielt utviklet for oss motorsyklister. Dette er teknisk undertøy som har egenskaper man ikke får i det superundertøyet man kjøper i vanlige sportsbutikker. Dette gjelder blant annet passform, som er optimalisert for å sitte på en motorsykkel og ikke stå oppreist eller gå. Det finnes hele drakter uten vanlig åpning i livet, som gjør at uansett hvor sammenkrøket du sitter på sykkelen, så vil du ikke få åpninger mellom under og overdelen og uønsket kald luft oppover ryggen. 

Superundertøy for perforert skinn

For dem som kjører med perforert skinnutstyr finnes det superundertøy med “windstopper” på utsatte steder, dette er rett og slett et vindtett lag, som gjør at man kan kjøre med kjøreutstyr i perforert skinn, også når det ikke er 25 plussgrader. Dette er veldig effektivt.


MESH


Dette er et begrep som går igjen og kan vel best beskrives som finmasket netting. Dette brukes i kjøreutstyr for å gi optimal gjennomlufting, og erstatter det vanlige tekstilmaterialet enten fullstendig eller på enkelte deler av kjøreutstyret.

 

Ønsker du en jakke som utelukkende skal brukes om sommeren, så finnes det rene mesh-jakker. Beskyttelsen er på plass som på vanlig kjøreutstyr, men på bryst, armer og rygg er det vanlige stoffet byttet ut med netting/mesh. 

 

Det finnes mesh-sommerhansker, som gjerne har mesh på alle steder bortsett fra knoker og inne i håndflaten. Disse er fantastisk gode på de virkelig varme dagene, og stort sett relativt rimelige. Det er et fint nr. 2 par å ha med seg på tur, men du bør også ha med deg et varmere alternativ da det kan bli i kaldeste laget med mesh-hansker.

 

Mesh finner du også i enkelte skomodeller, da gjerne på sidene og områder som ikke er så utsatt for slitasje eller belastning ved uhell. Dette er fantastisk å kjøre med, men det kan også bli litt kaldt - så kanskje best som et skopar nummer 2 til de ekstra varme dagene.

 


KJØREUTSTYR I TEKSTIL MED EKSTRA GOD LUFTING


Kjøreutstyr i tekstil, har generelt gode luftemuligheter. Dette er felt på jakke/bukse man åpner med glidelås for å slippe inn mer luft. Mange jakker har gjerne åpning både foran og bak for full gjennomlufting. Den store fordelen med dette kontra perforert skinn eller mesh, er at man raskt kan lukke igjen om man skal gjennom en kald tunnel eller at det kommer en regnskur. Ulempen er at når man åpner opp, så kan dette skape litt ekstra vindfang i høyere hastigheter - riktignok ikke et større problem enn at man lukker igjen glidelåsen.

 

Noen eksempler:

 

 

 

 


MC-JEANS, PERFEKT OM SOMMEREN


Det er ganske stor forskjell på å kjøre med en skinn eller gore-tex bukse, i forhold til MC-jeans. Rett og slett fordi jeans er mer åpen rundt ankelen og de er ikke laget for å være vindtette, man får dermed en god naturlig gjennomlufting.

 

Når det gjelder sikkerheten ved bruk av MC-jeans så har det blitt betydelig mye bedre de seneste årene etterhvert som nye materialer har kommet på markedet. MC-jeans du finner hos oss, er nå mye lettere enn det var tidligere, og føles og ser ut som vanlige jeans, og er enten laget helt av aramid/kevlar (samme materialet du blant annet finner i skuddsikre vester), eller har elementer av dette materialet på utsatte steder.

 

 

 

 

 

Ønsker du hjelp til å finne rett utstyr?


Har du noen spørsmål, eller ønsker hjelp til å finne rett kjøreutsyr, ta kontakt på 69137171 eller info@agmshop.no, eller ta turen innom butikken vår på Borgenhaugen, v. Sarpsborg. 

Covid-19

Oppdatert Covid-19 informasjon

Les artikkelen

Oppdatert Covid-19 informasjon

 

Oppdatert 26. april 2021.

 

Butikken og verkstedet er nå åpent, vanlige åpningstider gjelder. Vi bruker munnbind, og ber om at alle som besøker oss også gjør dette. Du finner munnbind dersom du ikke har eget, og antibac ved inngangsdøra. Se ellers oppslått informasjon i butikken om smittevern.

 

Kjøp på nett og hent i butikk

Ønsker du å hente varer i vår butikk velger du fraktmåte "hentes i butikk".

 

Verksted

Verkstedet er i normal drift.. 

 

Hente motorsykkel

Motorsykler kan hentes som normalt, enten det gjelder nye motorsykler eller sykler som er på service/vinterlagring. Det er også mulig å få det levert, ta kontakt for mer info.

 

Slik kontakter du oss:

 

Butikken og kundeservice

Telefon: +47 69 13 71 71

E-post: info@agmshop.no

Verksted

Telefon: +47 69 13 71 75

Epost: verksted@agmshop.no

 

Hold deg oppdatert om eventuelle endringer:

Motta vårt nyhetsbrev | Følg oss på Facebook |  Følg oss på Instagram

 

 

Tilbud

DAINESE SMART JACKET

KAN BRUKES OVER ELLER UNDER ALT

ALLTID BESKYTTET

Nyheter