Øvelseskjøring for MC og lett MC
Til deg som skal starte med øvelseskjøring. 

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 27.03.2020 - oppdatert 06.05.2020.

 

 

 

Sesongen er godt i gang mange steder i landet, og det er nå også åpnet for oppkjøring på MC. Mange ønsker derfor å starte med privat øvelseskjøring, men hva er egentlig reglene rundt dette, og hvilke utstyr er nødvendig?

 

 

Når kan du øvelseskjøre?

 

  • Lett motorsykkel A1: fra fylte 15 år

  • Mellomtung motorsykkel A2: fra fylte 16 år

  • Tung motorsykkel A: fra fylte 22 år*

 

*For å kunne øvelseskjøre i klasse A (tung motorsykkel) før fylte 22 år, må du ha førerkort for motorsykkel klasse A2. 

 

Det er også viktig å huske på at alle må ha gjennomført trafikalt grunnkurs før øvelseskjøring starter, og at personen som er ledsager må ha hatt førerkort i klassen det skal øvelseskjøres i, sammenhengende de 5 siste årene, og ha fylt 25 år.

 

Se fullstendig liste over krav på vegvesen.no

 

 

Krav til utstyr:

 

Dette må både den som øvelseskjører og ledsager bruke under kjøring:

 

  • Godkjent hjelm

  • Kommunikasjon mellom ledsager og den som øvelseskjører

  • Refleksvest med L på ryggen

 

La oss se litt nærmere på utstyret som er påbudt og hva vi anbefaler. 

 

Godkjent hjelm

Når det gjelder valg av hjelm, så er dette er det viktigste kjøpet du gjør. Kjøp den beste hjelmen du har råd til, gå heller ned 3000 kr på motorsykkelen, og bruk pengene på en kvalitetshjelm fra et annerkjent merke. Hjelmer beregnet for en 50cc scooter skal ikke brukes, det er stor forskjell på et uhell i 49 km/t og 100 km/t. Vi anbefaler at du vurderer en hjelm med innebygget solvisir. Husk også: 

 

  • Ikke kjøp brukt hjelm, det er umulig å se om den har vært i bakken eller ikke. Husk; en hjelm er designet for å beskytte kun én gang.

  • Alle MC-hjelmer som selges i Norge skal være godkjent og E-merket (se innsiden av hjelmen), er ikke hjelmen godkjent med E-merke, styr unna.

  • Hjelm er ferskvare og har datomerking, en hjelm skal ikke brukes utover anbefalingen fra fabrikanten (se innsiden av hjelmen).

  • Hjelmen skal sitte godt og "komfortabelt" stramt når du prøver den i butikken, du skal ikke kunne vri hodet inne i hjelmen. Putene vil utvide seg, så kjøp en litt trang hjelm fremfor en som akkurat passer. Bestiller du på nett, følger du størrelsesguiden som du finner link til på produksiden.

 

Alf Graarud Motor har kanskje norges beste utvalg av motorsykkelhjelmer, og her finnes det kvalitetshjelmer fra annerkjente merker, og i alle prisklasser.

 

 

Ta kontakt eller besøk butikken vår, så hjelper vi deg med å finne rett hjelm. Eller les denne artikkelen om valg av hjelm.

 

Kommunikasjon:

Når man øvelseskjører skal man alltid kunne prate sammen. Det er lovlig å gjøre dette over telefon med handsfreeløsninger, men en mye bedre løsning er dedikerte kommunikasjonssløsinger som man fester i hjelmen. Disse løsningene kommer i alle prisklasser, men styr unna de rimeligste da disse gir begrenset rekkevidde, dårlig lydkvalitet og dårlig batterikapasitet. Spesielt rekkevidde er viktig, det kommer fort 2 - 3 biler eller en buss mellom ledsager og den som øvelseskjører, og det kan være nok til at man bryter kontakten. Ikke alle systemer kobler seg opp igjen automatisk!

 

En annen ting man bør tenke på når det gjelder valg av kommunikasjonsløsning, er at den som øvelseskjører gjerne skal bruke dette også etter at førerprøven er bestått til å høre på musikk, snakke i telefon eller med venner som også kjører motorsykkel. Og sansynligvis er ledsager et familiemedlem eller en person poden har god kontakt med, og det er veldig hyggelig å kjøre tur med kommunikasjon når endelig lappen er på plass. Så tenk på at løsningen du velger, helst skal vare noen år og kanskje ha funksjoner også utover det absolutte minimum du trenger for øvelseskjøring.

 

Kan alle merker brukes med hverandre? Ja, alle bluetooth løsninger snakker sammen, men det er mye enklere i bruk når man er på samme merke. Avanserte funksjoner kan ha begrensninger, og i enkelte tilfeller ikke fungere.

 

Vi tilbyr et stort utvalg av kommunikasjonssett fra de mest kjente merkene. Dette er produkter som virker! De aller fleste modellene selges både enkeltvis og som ferdige sett til 2 personer. 

 

Les artikkel om valg av kommunikasjonsløsning 

 

 

Refleksvesten:

Refleksvest med L på skal brukes under øvelseskjøring av både den som øvelseskjører og ledsager. 

 

 

 

Ikke påbudt, men glem for all del ikke jakke, bukse, hansker og beskyttelse:

Å få en 16 åring til å bruke hansker er ikke vanskelig, det blir rett og slett kaldt på fingrene. Men, resten av kjøreutstyret kan by på litt problemer. Det finnes i dag et stort utvalg av jakker, bukser og støvler/sko som ikke ser ut som sikkerhetsutstyr. Jakker som ser ut som sport/ski jakker, kevlarforsterkede jeans som ser ut som og føles som vanlige jeans. Sko som ser ut som vanlige basketsko, eller skinnboots, og som man fint kan gå med hele dagen på skolen. I jakkene er det mulig å få innebygget ryggskinne og i noen også brystskydd slik at sikkerheten alltid er der uten at det er noe ekstra man må huske på når man skal ut og kjøre. Hiver du på jakka, er du godt beskyttet. 

 

Noen eksempler:

 

 

Vi hos Alf Graarud Motor/agmshop ønsker alle lykke til med både øvelseskjøring og oppkjøring, og vi gleder oss til å se dere i butikken og møte dere på veien. Er det noen spørsmål, står vi klar til å hjelpe til.

 

Kontakt oss på info@agmshop.no eller telefon 69137171.

 

 


Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.