Bagasje til motorsykkel
Dette skal du tenke på når du velger bagasje til MC. 

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 12.05.2020

 

 

 

I år kan det jo se ut til at norgesferie på to hjul blir et godt alternativ, her hos oss har flere begynt å planlegge årets tur. Og da dukker det opp et behov, hvordan skal vi få med oss klær og campingutstyr på motorsykkelen?

 

 

Hva er behovet ditt?

Hvor mye bagasjeplass trenger du egentlig? Husk at all bagasje, kanskje med unntak av tankvesker, vil påvirke kjøreegenskapene til motorsykkelen. Både i form av balanse og aerodynamikk. Du vil også se det på drivstofforbruket, så bruk litt tid på å planlegge hva du MÅ ha med deg. 

 

Hvor ofte du skal bruke bagasjen? Er det kun når du skal på langtur, eller skal du bruke den hver dag? Kanskje holder det med en rimelig løsning som en vanntett bag man stropper fast? Eller skal du ha med deg en passasjer på langtur? Da er ofte en kombinasjon av tankveske, sidevesker og toppboks det man trenger. Da får man 110-140 liter lastekapasitet og det bør være tilstrekkelig for de fleste.

 


Vi hjelper deg å finne rett bagasje!

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker hjelp til å finne den beste løsningen for ditt behov på info@agmshop.no eller telefon 69137171.

 

  • Bruk vår Min sykkel konfigurator og se hvilke bagasjeløsninger som er tilgjengelig for akkurat din motorsykkelmodell.

 



Alf Graarud Motor er importør av det Tyske merket SW-Motech sine produkter i Norge, og i denne artikkelen tar vi for oss noen av produktene de tilbyr. 


 

Typer av bagasje til motorsykkel

 

Når det gjelder bagasjeløsninger til motorsykkel, så snakker vi i hovedsak om:

 

  • Tankvesker som man har oppå bensintaken. 
  • Sidevesker som henger på siden av motorsykkelen. 
  • Tailbag/toppboks som man har bak på motorsykkelen.

Vi skiller gjerne også mellom myk og hard bagasje.

 

 

Tankvesker

Dette er bagasje man har på toppen av bensintanken, derav navnet, og er gjerne den type bagasje man skaffer seg først. Det er rett og slett en praktisk måte å oppbevare det mest nødvendige som telefon/lommebok, en lås eller kanskje et regntøysett. Den er lett å ta av og på, og når den ikke er i bruk er festemekanismen lite synlig. 

 

Tankring:

På de fleste motorsykler er det klargjort for feste av en tankring rundt bensinlokket, tankvesken festes så til denne tankringen. Dette gir solid forankring og tankvesken ligger da litt over tanken slik at lakken ikke skades. Siden tankringen er fastmontert på motorsykkelen, kan noen modeller også kobles til det elektriske anlegget på motorsykkelen, slik at man kan få strøm i tankvesken til lading av telefon, powerbanks osv. 

 

Det finnes også magnetiske tankvesker fra SW-Motech, og tankvesker som festes til motorsykkelen med stropper. 

 

Tankvesker kommer i mange størrelser, fra små med plass til lommebok og det mest nødvendige, til store på opptil 22 liter. De kommer også i mange fasonger, slik at man kan finne den som passer best til profilen på tanken din. Kort fortalt, så finnes det en tankveske som vil passe til din motorsykkel, uavhengig av merke eller årsmodell.

 

 

Tailbag

Dette er bagasje som man gjerne fester på passasjersetet og stropper fast. Dette er populære løsninger for dem som ikke kjører med bagasje ofte, og et fint alternativ til å kjøre med ryggsekk. Tailbags fra SW-motech kommer i alt fra 7 - 90 liter. Mange kombinerer gjerne tankveske og en tailbag, dette holder veldig ofte for en helgetur. Da opprettholder motorsykkelen også en slank og aerodynamisk profil.

 

 

De mest populære modellene fra SW-Motech er uten tvil SW-Motech Rearbag på 24/36 liter og SW-Motech Cargobag på 50 liter.

 

Som tailbag regnes også SW-Motech sin Drybag-serie. Dette er 100% vanntette bagger fra 26 - 70 liter som festes med stropper. 

 

 

 

 

 

Toppboks

Monteres helt bak på motorsykkelen på en egen brakett. Normalt er boksen laget i ABS plast eller aluminium. Toppbokser gir deg et låsbart rom på motorsykkelen, med plass til for eksempel hjelmen din. Mange kjører fast med toppboks, og spesielt dem som bruker motorsykkelen til pendling, det er rett og slett veldig praktisk med et "bagasjerom".

 

 

NB: Mange passasjerer foretrekker å sitte på med motorsykler som har toppboks, det gir ekstra komfort i form av en ryggstøtte og ekstra trygghet siden den tar imot ved for eksempel hard akselerasjon.

 

 

 

 

 

Sidevesker

Sidevesker monteres på hver side av bakhjulet. De fleste modeller er i ABS-plast eller aluminium, og monteres/klikkes på bagasjebærere som igjen er permanent montert på motorsykkelen. Dette er en robust og god løsning, som fjerner eventuelle bekymringer om at bagasjen skal løsne. Trenger du mye plass er dette rett type bagasje. Sidevesker gir et lavere tyngdepunkt enn andre typer bagasje, ulempen er at man øker i bredden, og det kan gi noen aerodynamiske utfordringer i høyere hastighet. 

 

Mange liker denne type bagasje rett og slett fordi den er låst fast i motorsykkelen, man kan med andre ord gå fra motorsykkelen og vite at bagasjen er trygg. Når man kommer fram fungerer sideveskene som kofferter og er lett å bære med seg. Bagasjen i seg selv er da tørr og fin.

 

Sidevesker kombineres veldig ofte med toppboks og tankveske, da har man plass til det meste. Er det behov for mer plass, kan man også utvide med en bag over salen eller over sideveskene som på bildet.

 

Denne motorsykkelen har påmontert testvinneren fra Bike/Motorrad - SW-Motech sin Trax Adv. aluminium serien.

 

 

 

 

 

Den populære SW-Motech Blaze serien:

 

Det finnes modeller som ikke monteres på bagasjebærere. Dette er gjerne klassiske salvesker som henger over salen og festes med stropper. Ulempen er at stropper i nærheten av bakhjulet kan være skummelt hvis det ikke festes korrekt.

 

Blaze veskene til SW-Motech er derfor gjerne "den gylde middelvei", da henger veskene over salen, men festes også i enkle bagasjebærere. Bagasjebærene i seg selv kan veldig lett fjernes og kun en liten del er fastmontert på sykkelen. Når veskene ikke står på sykkelen er løsningen nærmest usynlig.

 

En veldig fin kombinasjon er SW-Motech Rearbag sammen med Blaze sidevesker. Da har man en rimelig og god bagasjeløsning som passer de aller fleste motorsykler, også streetfightere o.l. En bestselger hos oss! Se om du kan bruke Blaze på din motorsykkel.

Diverse bagasjeløsninger

I tilegg til overnevnte er det mulig å få bagasje på siden av tanken/motoren og universalløsninger som i prinsippet kan monteres hvor som helst på motorsykkelen. Det finnes også praktiske pakksekker og løsninger for å pakke telt, soveposer o.l.


 

Vi hjelper deg å finne rett bagasje!

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker hjelp til å finne den beste løsningen for ditt behov på info@agmshop.no eller telefon 69137171.

 

  • Bruk vår Min sykkel konfigurator og se hvilke bagasjeløsninger som er tilgjengelig for akkurat din motorsykkelmodell.
     

 


Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.