Produktanbefaling

Produktanbefaling - Kawasaki KX250XC 2021

Les artikkelen

Produktanbefaling - Kawasaki KX250XC 2021

Produktanbefaling til deg som kjører enduro. 

 

AV MARTIN HOVIN | Publisert 18.12.2020

 

 

 

Man gleder seg jo alltid til det kommer nye modeller. Og kanskje litt ekstra når Kawasaki endelig kom med en XC modell til Enduro. Etter å ha kjørt ca. 5 timer på vanlig KX250 2020-modell, var min erfaring at KYB fjæringa og den nye toppen gjorde underverker. Så jeg hadde jo en del forventninger til 250XC når det var helt ny motor, ramme, el-start, hydraulisk cluch, 18 bakfelg, endurospec fjæring og bunnplate.

 

 

Mine erfaringer så langt

 

Jeg har kjørt ca 2 timer på Kawasaki KX250XC til nå, og etter min mening er dette kanskje det beste utgangspunktet for å vinne norgescup’en i enduro. Jeg blei positivt overrasket over gaffelen – den kommer org med 4,6nm fjærer som passer meg perfekt. Den kommer org med 51t bakdrev, det passer fint på norske baner. Man kan slippe den ganske lavt på turtallet og bare rulle på. Føler aldri at jeg trenger å gå av gassen for å finne feste med bakdekket. 

 

Utover det så liker jeg at sykkelen er slank over radiator / bensintanken. Setet er også veldig flatt som gjør det lett å flytte seg selv om man allerede sitter. For eksempel ut av en sandsving når man glir bakover på setet for å lage mere grep eller at man må løfte framhjulet over en dump / rot. Jeg har også prøvd å kjøre den om natta med hjelmlys.

 

Sterk, lett, smidig, bra original fjæring, utrolig lett clutch, 18’’ bakfelg originalt, el-start.
 

 

"Jeg har til gode å finne en norsk enduroløype den ikke fungerer godt i!"

 

 

Noen innstillinger jeg har eksperimentert med

 

  • Jeg har kun satt sag’en, tippa styret litt bakover og prøvd meg litt fram på fjæringa.
     
  • Har også sluppet gaffelen 3 mm ned så den blir finere på partier med mye stein.
     
  • Har prøvd soft og standard efi plugg – syns begge er fine på hver sin måte. Soft var utrolig fin på en klinete bane og standard var perfekt til min kjørestil når det var litt mindre klin eller raskere løyper.

 


Martin er den mest erfarne Enduroføreren vi har hos oss, i 2020 oppnådde han blant annet:
 

  • 2 plass i norgescup i enduro – klasse elite
  • NM i enduro 2020 – 5. plass elite
  • Marerittet rudskogen 2. plass i elite

Elite er den høyeste klassen i enduro i norge.