Gotland Grand National

Veien til Gotland Grand National

Les artikkelen

Veien til Gotland Grand National

Slik forbereder du deg selv og sykkelen til verdens største enduroløp. 

 

AV TORBJØRN & KENNETH GRANLIEN |  Publisert 20.10.2019

 

 

 

Det sitrer i kroppen når du står i et startfelt med flere hundre førere som alle kun har ett mål får øyet akkurat nå, å komme seg over startsletta og gjennom første sving uten uhell. Dette er GGN og det må oppleves! Her er gode råd til deg som ønsker å delta.

 

 

Bakgrunn:

Det er nå 5 måneder siden jeg bestemte meg for å stille til start i enduroløpet Gotland Grand National. Det er i år (2019) påmeldt 3200 førere og det er litt av en opplevelse å delta i verdens største endags enduroløp. 

 

Løypa er på 22 km og kjøretiden er 2 og 3 timer avhengig avhengig av klassen du kjører i, de raskeste kjører en runde på under 30 minutter som betyr at de kjører opptil 7 runder. Banetraseen har et varierende underlag av hard/løs jord, partier med glatt kalkfjell og vannhull.

 

Jeg har stilt til start 3 ganger tidligere, og det er litt av en følelse i kroppen når du står i et startfelt på flere hundre andre og venter på startskuddet. Når starten går og flere hundre førere kjemper om å komme over startsletta og gjennom startsvingen, uten uhell, er det viktig å være fokusert. Dette må bare oppleves! 

 

 

Treningsforberedelser:

Når du skal kjøre sykkel i minst 3 timer er det viktig å være godt forberedt med allsidig styrketrening, løping, sykling, skigåing og ikke minst tid på sykkelen. For min del føler jeg at grunntreningen er OK, men da jeg ikke har kjørt sykkel gjennom vinteren/våren har det vært viktig med tid på sykkelen. Jeg har normalt kjørt sykkel 2 ganger i uka fra midten av mai, og har kjørt både motocross og enduro. Det har blitt mye kjøring på sandbaner, og ikke minst i enduroløypa på Haslemoen. På hver trening kjører jeg normalt 2 pass a 1 time, og jeg har noen treninger hvor jeg kjører 2 timer uten stopp. Har i tillegg kjørt to enduroløp i Sverige i år, Stangebroslaget og Renneslattsloppet. Begge disse løpene er veldig krevende, men god trening.

 

 

Sykkelen:

Jeg skal kjøre Gotland med en 2020 Yamaha YZ250F levert av Alf Graarud Motor. Har fått RG3 i Sverige til å modifisere dempingen til endurokjøring, ellers er den standard. Den har også påmontert hendelskydd, beskyttelesplate under motor, forsterket kjedeføring bak og Bridgestonedekk med mousse. 

 

 

Kjøreutstyr:

Jeg kjører med standard motocrossutstyr, inklusiv ryggskinne/beskyttelsesvest. Er det kaldt bruker jeg superundertøy. Jeg bruker roll-off og sjekker alltid rullefunksjon, vannrenne + at jeg taper sammen lokkene på roll-off kassettene. Jeg kjører også med en camelbak på ryggen med energidrikke.

 

 

Banedepot/støtteapparat:

Det er viktig å forberede og planlegge hva man skal ha med seg i depot for å kunne gi best mulig støtte og service til føreren. Vi bruker en plastkasse og tar med oss følgende:

 

  • 3-4 par hansker, 3-4 roll-off briller, et håndkle, en spyleflaske med vann (for å vaske ansikt, holker osv.), energybars, bananer og drikke.

  • Hendler, gasshåndtak, kjedeføring bak, kjedelås, bremse/gir pedaler.  

  • Racing tape, ståltråd, T-nøkler (8, 10 og 12mm), fastnøkler (8, 10, 12, 14, 17, 19, 22 og 30mm), unbrakonøkler, stjernetrekker, skrutrekker, en stor hammer, skrape for å fjerne søle, sykkelbukk, miljømatte og hurtigfyllende bensinkanne. 

 

Mange bruker også en tralle for å få med seg alt ut til depot.

 

 

Løpsdagen:

Det er viktig å drikke mye og spise god mat dagene før løpet. På løpsdagen pleier jeg å spise en stor porsjon havresuppe til frokost. Før du drar ut til startområdet må du bli enig med støtteapparatet hvor de står i depot, og fører må se hvor innkjøringen er og hvor han skal kjøre til avtalt plass. Det er krav om en eller to bensinfyllinger under løpet, avhengig av hvilke klasse man kjører.

 

Det er viktig å dra opp til startområdet i god tid, og når du kjører dit bør du ta med en pinne som du kan bruke til å støtte sykkelen. Ventetiden før start kan bli lang, og det er viktig at du har med deg nok klær slik at du ikke blir kald. 

 

Viktig at du varmer opp før start.

 

 

Kanskje vi sees på start flåa? Om så, lykke til!

 

 


 

Hos Alf Graarud Motor/agmshop.no får du hjelpen du trenger for et velykket gjennomført løp. Vi har alt du trenger til sykkel og fører + at flere av våre ansatte har deltatt i GGN og andre store enduroløp en rekke ganger. Vi har bøttevis med erfaring og gode råd. Også i 2019 er det ansatte fra oss som deltar.

 

Har du noen spørsmål til produkter eller trenger noen gode råd, er det bare å ta kontakt på enten info@agmshop.no eller telefon 69137171