Kjøreutstyr til varme dager

Luftig MC-kjøreutstyr til varme dager

LES ARTIKKELEN

Luftig MC-kjøreutstyr til varme dager

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 07.06.2021

 

Ettersom store deler av verden til vanlig kjører motorsykkel i det vi her i nord kaller "sommervarme", så finnes det heldigvis mange gode produkter som passer perfekt på dager med litt mer enn 18 grader. Lett og luftig, samtidig som det beskytter. I denne artikkelen ser vi nærmere på hva som finnes. 


PERFORERT SKINN


Skinn er det sikreste man kan kjøre med, og for mange er det ikke engang et tema å kjøre med noe annet. Skinn kan også bli veldig varmt, og typiske skinndresser har gjerne ikke annen mulighet for lufting enn å åpne selve dressen. Løsningen er perforert skinn, som rett og slett er masse små hull i skinnet, på utvalgte steder. Dette gir en veldig god kjølende effekt. 

 

 

En av fordelene med perforert skinn, bortsett fra at man opprettholder sikkerheten skinn gir, er at man oppnår den kjølende effekten uten å måtte åpne opp luker/lommer på kjøreutstyret og skape vindfang. Spesielt i høyere hastigheter vil du sette pris på dette. 

 

Ulempen med perforert skinn, er at hullene ikke kan lukkes. En perforert skinndress/jakke, vil alltid slippe mye luft igjennom, og tidlig på sesongen eller på fjelloverganger kan det derfor bli skikkelig kaldt. Nå kan dette heldigvis enkelt løses med skikkelig superundertøy.

 

 

 

SUPERUNDERTØY, OGSÅ FOR Å KJØLE SEG NED


Vi tenker gjerne på superundertøy som noe man tar på seg for å ikke fryse, men det er her “super” kommer inn i bildet. Denne type teknisk tøy puster og forhindrer svette, og du vil raskt merke at det er langt mer komfortabelt å kjøre med superundertøy enn med t-skjorte, selv på de varme dagene. 

 

 

Superundertøy, spesielt utviklet for motorsyklister

Både Dainese, Alpinestars og Triumph har egne serier med superundertøy som er spesielt utviklet for oss motorsyklister. Dette er teknisk undertøy som har egenskaper man ikke får i det superundertøyet man kjøper i vanlige sportsbutikker. Dette gjelder blant annet passform, som er optimalisert for å sitte på en motorsykkel og ikke stå oppreist eller gå. Det finnes hele drakter uten vanlig åpning i livet, som gjør at uansett hvor sammenkrøket du sitter på sykkelen, så vil du ikke få åpninger mellom under og overdelen og uønsket kald luft oppover ryggen. 

Superundertøy for perforert skinn

For dem som kjører med perforert skinnutstyr finnes det superundertøy med “windstopper” på utsatte steder, dette er rett og slett et vindtett lag, som gjør at man kan kjøre med kjøreutstyr i perforert skinn, også når det ikke er 25 plussgrader. Dette er veldig effektivt.


MESH


Dette er et begrep som går igjen og kan vel best beskrives som finmasket netting. Dette brukes i kjøreutstyr for å gi optimal gjennomlufting, og erstatter det vanlige tekstilmaterialet enten fullstendig eller på enkelte deler av kjøreutstyret.

 

Ønsker du en jakke som utelukkende skal brukes om sommeren, så finnes det rene mesh-jakker. Beskyttelsen er på plass som på vanlig kjøreutstyr, men på bryst, armer og rygg er det vanlige stoffet byttet ut med netting/mesh. 

 

Det finnes mesh-sommerhansker, som gjerne har mesh på alle steder bortsett fra knoker og inne i håndflaten. Disse er fantastisk gode på de virkelig varme dagene, og stort sett relativt rimelige. Det er et fint nr. 2 par å ha med seg på tur, men du bør også ha med deg et varmere alternativ da det kan bli i kaldeste laget med mesh-hansker.

 

Mesh finner du også i enkelte skomodeller, da gjerne på sidene og områder som ikke er så utsatt for slitasje eller belastning ved uhell. Dette er fantastisk å kjøre med, men det kan også bli litt kaldt - så kanskje best som et skopar nummer 2 til de ekstra varme dagene.

 


KJØREUTSTYR I TEKSTIL MED EKSTRA GOD LUFTING


Kjøreutstyr i tekstil, har generelt gode luftemuligheter. Dette er felt på jakke/bukse man åpner med glidelås for å slippe inn mer luft. Mange jakker har gjerne åpning både foran og bak for full gjennomlufting. Den store fordelen med dette kontra perforert skinn eller mesh, er at man raskt kan lukke igjen om man skal gjennom en kald tunnel eller at det kommer en regnskur. Ulempen er at når man åpner opp, så kan dette skape litt ekstra vindfang i høyere hastigheter - riktignok ikke et større problem enn at man lukker igjen glidelåsen.

 

Noen eksempler:

 

 

 

 


MC-JEANS, PERFEKT OM SOMMEREN


Det er ganske stor forskjell på å kjøre med en skinn eller gore-tex bukse, i forhold til MC-jeans. Rett og slett fordi jeans er mer åpen rundt ankelen og de er ikke laget for å være vindtette, man får dermed en god naturlig gjennomlufting.

 

Når det gjelder sikkerheten ved bruk av MC-jeans så har det blitt betydelig mye bedre de seneste årene etterhvert som nye materialer har kommet på markedet. MC-jeans du finner hos oss, er nå mye lettere enn det var tidligere, og føles og ser ut som vanlige jeans, og er enten laget helt av aramid/kevlar (samme materialet du blant annet finner i skuddsikre vester), eller har elementer av dette materialet på utsatte steder.

 

 

 

 

 

Ønsker du hjelp til å finne rett utstyr?


Har du noen spørsmål, eller ønsker hjelp til å finne rett kjøreutsyr, ta kontakt på 69137171 eller info@agmshop.no, eller ta turen innom butikken vår på Borgenhaugen, v. Sarpsborg.