Sponsorhenvendelser

Sponsorhenvendelser til Alf Graarud Motor

Les artikkelen

Sponsorhenvendelser til Alf Graarud Motor

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 28.06.2021

 

Alf Graarud Motor/agmshop får en del sponsorhenvendelser og vi opplever at det er litt ulik oppfatning om hva et slikt samarbeid egentlig innebærer, og hva som kreves. Mener du at du har det lille ekstra? 


 

Som grunnregel så sponser vi ingen enkeltpersoner/utøvere som hovedsponsor. Vi sponser ikke med penger, men gjennom for eksempel utstyr, rabatter eller andre fordeler. For de fleste utøvere innen motocross, vil det beste være å melde seg inn i AGM Racing. Da får man en rekke fordeler som vil være bedre enn det vi kan gi med en en-til-en avtale.

 

AGM Racing

AGM Racing er vårt fordelsprogram til deg som kjører motocross. Her får du faste rabatter gjennom sesongen, og sponspakker basert på deltakelse på løp og hvor mye du handler hos oss gjennom sesongen. 


Les mer om AGM Racing

 

 

Slik sender du en sponsorforespørsel


Mener du at du har det lille ekstra som gjør det attraktivt for oss å inngå et samarbeid med deg, send en e-post til christian@agmshop.no. Vi ønsker at du: 
 

 

  • Fortell litt om deg selv. Vi er interessert i å høre hvilke mål du har med det du driver med, er du en aktiv utøver innen racing eller cross, eller ønsker du en kariere som Influenser? Representerer du en klubb, fortell oss hva dere driver med.
     
  • Er du en aktiv utøver, send oss noen resultater du er stolt av! Du må ikke ha vunnet NM, men vi er interesser i å jobbe med seriøse utøvere som virkelig vil lykkes. Fortell litt om hvordan du jobber for å bli best, og hvilke mål du har.
     
  • Er du allerede aktiv på Sosiale medier, send oss informasjon om hvilke plattformer du er aktiv på, og hvor mange følgere du har. Vi er også interessert i å vite litt om hvordan du jobber med Sosiale medier, hvilke tanker du har om hvem du skal nå, hvor ofte du legger ut innlegg, hvilke respons du pleier å få. Husk også å gi oss link til de ulike profilene dine.
     
  • Kom med konkrete forslag til hva du kan gjøre for å være en god ambassadør for Alf Graarud Motor/agmshop, hvordan kan du hjelpe oss til å nå nye kunder og dermed oppnå salg.

Produktanbefaling

Produktanbefaling - Kawasaki KX250XC 2021

Les artikkelen

Produktanbefaling - Kawasaki KX250XC 2021

Produktanbefaling til deg som kjører enduro. 

 

AV MARTIN HOVIN | Publisert 18.12.2020

 

 

 

Man gleder seg jo alltid til det kommer nye modeller. Og kanskje litt ekstra når Kawasaki endelig kom med en XC modell til Enduro. Etter å ha kjørt ca. 5 timer på vanlig KX250 2020-modell, var min erfaring at KYB fjæringa og den nye toppen gjorde underverker. Så jeg hadde jo en del forventninger til 250XC når det var helt ny motor, ramme, el-start, hydraulisk cluch, 18 bakfelg, endurospec fjæring og bunnplate.

 

 

Mine erfaringer så langt

 

Jeg har kjørt ca 2 timer på Kawasaki KX250XC til nå, og etter min mening er dette kanskje det beste utgangspunktet for å vinne norgescup’en i enduro. Jeg blei positivt overrasket over gaffelen – den kommer org med 4,6nm fjærer som passer meg perfekt. Den kommer org med 51t bakdrev, det passer fint på norske baner. Man kan slippe den ganske lavt på turtallet og bare rulle på. Føler aldri at jeg trenger å gå av gassen for å finne feste med bakdekket. 

 

Utover det så liker jeg at sykkelen er slank over radiator / bensintanken. Setet er også veldig flatt som gjør det lett å flytte seg selv om man allerede sitter. For eksempel ut av en sandsving når man glir bakover på setet for å lage mere grep eller at man må løfte framhjulet over en dump / rot. Jeg har også prøvd å kjøre den om natta med hjelmlys.

 

Sterk, lett, smidig, bra original fjæring, utrolig lett clutch, 18’’ bakfelg originalt, el-start.
 

 

"Jeg har til gode å finne en norsk enduroløype den ikke fungerer godt i!"

 

 

Noen innstillinger jeg har eksperimentert med

 

  • Jeg har kun satt sag’en, tippa styret litt bakover og prøvd meg litt fram på fjæringa.
     
  • Har også sluppet gaffelen 3 mm ned så den blir finere på partier med mye stein.
     
  • Har prøvd soft og standard efi plugg – syns begge er fine på hver sin måte. Soft var utrolig fin på en klinete bane og standard var perfekt til min kjørestil når det var litt mindre klin eller raskere løyper.

 


Martin er den mest erfarne Enduroføreren vi har hos oss, i 2020 oppnådde han blant annet:
 

  • 2 plass i norgescup i enduro – klasse elite
  • NM i enduro 2020 – 5. plass elite
  • Marerittet rudskogen 2. plass i elite

Elite er den høyeste klassen i enduro i norge.

 

 

AGM Racing 2021

AGM racing - vårt fordelsprogram til crosskunder

Les artikkelen

AGM racing - vårt fordelsprogram til crosskunder

Vårt fordelsprogram til deg som crosskunde hos agmshop.no. 

 

AV ANDREAS KOKKIM |  Publisert 15.10.2020

 

 

 

Sesongen 2020 nærmer seg slutten og vi har startet forberedelsene til 2021. AGM Racing er vårt fordelsprogram til deg som crosskunde på agmshop.no, der vi blant annet tilbyr flere unike pakketilbud og faste rabatter gjennom sesongen.

 

Fordeler med å være medlem i AGM Racing for 2021-sesongen:

 

  • Du får en tøff sponsortrøye fra AGM Racing, og mulighet for sponspakke.
  • Du får tilgang til unike pakketilbud på deler og utstyr, her er det mye å spare!
  • Du får fast rabatt på utvalgte varegrupper gjennom hele 2021 sesongen.*
  • Du får tilbud om trening til kostpris ved flere samlingen gjennom året.
  • Du får "Alltid på banen" garanti ved kjøp av sykkel hos oss; stopper sykkelen, får du låne en av oss slik at du kan kjøre løp.

 

 

NB: I år er det ekstra viktig å planlegge langsiktig grunnet pandemien:
Vi ser allerede nå at det kan bli leveringsproblemer for 2021 sesongen grunnet den pågående pandemien/Covid-19. Dette kan påvirke alle ledd fra produksjon til varen er hos kunde. Det viktig å planlegge og bestille tidlig. 

 

*Merk: Rabattene gjelder fra medlemskapet er registrert og ut 2021. Rabattene gjelder ikke varer på tilbud og nedsatte kampanjevarer. Rabatter gjelder kun på bestillinger gjort gjennom nettbutikken www.agmshop.no og ikke ved kjøp i butikken på Borgenhaugen (varer kan bestilles på agmshop.no og hentes i butikken om ønskelig).

 

 

 

Slik blir du medlem i AGM Racing


Medlemskap i AGM Racing for 2021 koster 695 kroner. Dette gir deg en tøff sponsortrøye og de andre fordelene nevnt over.

 

  • PÅMELDING ER NÅ STENGT FOR I ÅR.
     

AGM Racing sponsortrøye:

For medlemsavgiften på 695,- får du en tøff AGM Racing sponsortrøye med vår firma-logo, og ditt navn og nummer. Vi ønsker å være synlig på crossbanen med vår firma-logo, og kjører man full regionscup (f.eks Østlandscupen) og NM med trøyen, får man denne trøyen sponset. Verdi på trøyen/medlemsavgiften på 695,- krediteres (betales tilbake) etter sesongslutt når alle resultater er sendt inn til oss som bevis på deltagelsen.

 

Merk:
 

  • Ønsker man flere trøyer, koster det 395 kroner fra trøye nummer to og oppover. Ønsker man å bestille flere trøyer til supportere er det også mulig, trøyene kommer i størrelser fra 2 år til 4 XL.
     
  • Trøyene er små i størrelsen så husk å bestille et nummer større enn det du pleier å bruke.
     

Sponspakke fra agmshop.no

Vi ønsker å gi noe tilbake til våre lojale kunder: Har man handlet for minst 10.000 kroner, enten på agmshop.no eller i butikken på Borgenhaugen, eller kjøpt ny eller brukt crosser hos oss i 2020, er man kvalifisert til en sponsorpakke. 

 

Denne pakken inneholder

 

  • AGM Caps

  • Et oljeprodukt

  • En crossbrille fra 100% (Forecast)

  • En AGM overraskelse

Verdi på sponspakke er opptil 1000 kroner.

 

 

 

Unike pakketilbud for AGM Racing medlemmer


Vi har satt sammen fantastiske pakker til dere på deler til sykkel, og utstyr til fører. Pakkene inneholder dekkpakke fra Bridgestone, setetrekk, dekal-pakker, plastsett, luftfilter-pakker, drev -og bremseklosspakker, kjeder, holker, fjæring, jakker og tøy til fører. 

 

Det er mye penger å spare på å benytte seg av pakketilbudene! 

 


 

NB: FRIST FOR BESTILLING AV PAKKETILBUD
 

  • Siste mulighet for å benytte seg av pakketilbudet inkludert sponspakkene er søndag 15. november 2020. 
    Bestillingen må være sendt inn før midnatt.

 

 

 

AGM Racing-rabatter på agmshop.no


Medlemskap i AGM Racing gir en rekke faste rabatter i nettbutikken agmshop.no*. Rabattene ligger lagret på din kundekonto, så husk alltid å logge inn med brukernavn og passord på www.agmshop.no før du bestiller. Varer bestilt på agmshop.no kan hentes i butikken på Borgenhaugen, sendes per post, eller hentes på løp der vi er tilstede med crossbilen. 

 

Når medlemsskap for 2021 er registrert, kan du se dine AGM Racing-priser når du logger inn i nettbutikken agmshop.no.

 

 

Følgende faste rabatter gjelder for AGM Racing-medlemmer*:
 

  • 15% rabatt på Yamaha, Kawasaki og Honda originaldeler.
     
    • Yamaha og Honda delekatalog ligger på våre nettsider, Kawasaki delekatalog sender vi til dere som ønsker dette, søk opp delene i vår nettbutikk på delenummer.
       
  • 10% rabatt på andre slitedeler.
     
  • 30% rabatt på crossdekk.
     
  • 20% rabatt på crosstrøyer og bukser.
     
  • 10% rabatt på crossbriller.
     
  • 15% rabatt på crosshjelmer.
     
  • 15% rabatt på crosshansker.
     
  • 15% rabatt på crossstøvler.
     
  • 30% rabatt på kartonger med olje. Gjelder kartong med olje fra Bel-Ray og Motul.
     
  • 20% rabatt på luftfilter
     
  • Rabatt på HGS eksos:
     
    • 85 2-takt 2990,- per sett
    • 125 2-takt 3190,- per sett
    • 20% rabatt for 4-takt.

 

*Merk: Rabattene gjelder fra medlemskapet er registrert og ut 2021. Rabattene gjelder ikke varer på tilbud og nedsatte kampanjevarer. Rabatter gjelder kun på bestillinger gjort gjennom nettbutikken www.agmshop.no og ikke ved kjøp i butikken på Borgenhaugen (varer kan bestilles på agmshop.no og hentes i butikken om ønskelig).

 

 

 

 

Tilbud om trening/treningssamlinger


Vi jobber med opplegget for 2021 sammen med Even Heibye og presenterer en plan i januar/februar. Det blir samling i påsken og flere helger.

Med forbehold om retningslinjer fra FHI. 

 

 

 

Alltid på banen garanti


Har du kjøpt sykkel hos oss og denne stopper for deg innen 6 måneder, kan du låne sykkel hos oss slik at du får kjørt løp mens vi reparer din sykkel.

 

 

 

Innbyttedeal og kjøp av ny crosser


Ta kontakt med lene@agmshop.no dersom du ønsker å kjøpe bytte inn/kjøpe ny crosser. Vi kan tilby gode innbytteordninger og hjelpe dere med finansieringsløsninger v. behov.

 

 

 

FAQ - ofte stilte spørsmål


  • Hvorfor skal jeg melde meg AGM Racing?
    Motocross kan være en relativt kostbar sport å holde på med. AGM Racing gir deg en mulighet til å redusere kostnadene, gjennom gode faste rabatter og unike pakketilbud. Du får tilbud om å delta på egne treningssamlinger med dyktige trenere, med mer.  
     
  • Hvordan vet jeg om jeg kvalifiserer til å få sponspakken?
    Dersom du har handlet på nett, kan du se dette i ordrehistorikken din når du logger inn på min side på agmshop.no. Handler du i butikk, kan du ta kontakt med oss på info@agmshop.no. Du må ha handlet for minst 10 000 kroner hos oss i 2020. Har du kjøpt ny eller brukt crosser hos oss i 2020, er du allerede kvalifisert. 
     
  • Hvorfor skal jeg bestille pakkene?
    Pakkene våre er bygget opp av forbruksvarer og slitedeler. I stedenfor å bestille en - og - en, og få fraktkostnader etc. på flere bestillinger, kan du bestille deler for hele sesongen med en gang, og dermed få langt bedre pris per vare. Pakkeprisen vil også gi deg bedre pris enn de vanlige AGM Racing-rabattene. 
     
  • Hvordan bestiller jeg pakkene?
    Pakkene kan du bestille når du melder deg inn i AGM-Racing 
     
  • Hvordan får jeg rabattene?
    Når du har meldt deg inn i AGM Racing, kobles rabattene til din bruker på agmshop.no. Så når du er logget inn der, vil du se dine AGM Racing priser. Det tar noen dager fra du melder deg inn til rabattene er aktive.
     
  • Hvordan får jeg informasjon om samlinger og trening?
    Informasjon om samlinger, tilbud o.l. sendes ut per e-post til medlemmene, så ikke meld deg av nyhetsbrevet.
     
  • Hvordan melder jeg meg på samlinger og trening?
    Vi sender ut mail med informasjon om hvordan man melder seg på.
     
  • Hvordan betaler jeg for varene?
    Vi sender ut faktura gjennom Klarna, dette gir deg også muligheten til å delbetale over flere mnd. - hvis du ønsker det. Det er også mulig å utsette hele betalingen med inntil 9 mnd. Ta kontakt med oss dersom du ønsker betalingsutsettelse.
     
  • Når kommer varene fra pakketilbudet?
    AGM-trøyer med navn og nummer, AGM-jakker, sponspakker og varene dere har bestilt gjennom pakketilbudet, forventer vi at er hos dere i.l.a. februar. Dette forutsetter at det ikke oppstår uforutsette leveringsproblemer fra våre leverandører grunnet Covid-situasjonen.

    Varer bestilt gjennom nettbutikken på vanlig måte, leveres som normalt. Så sant varen er på lager hos oss, sendes de første virkedag. Så dersom det haster, bestill gjennom agmshop.no!

 

 

Har du andre spørsmål om AGM Racing, ta kontakt på telefon 69137171 eller send e-post til info@agmshop.no

 

 

Motocross for barn

10 ting du må vite om barn og motocross

Les artikkelen

10 ting du må vite om barn og motocross

Motocross er også for de små!

 

Av: Lene Graarud | Publisert 01.10.2020

 

 

Lurer du på om småfrøkna er gammel nok til å frese rundt på minicrosser, eller om poden er moden for å kjøre snøscooter? Hva slags sikkerhetsutstyr trenger du, og hvordan kommer du i gang? Her er ti ting du må vite om barn og motocross.

 

 

 

1. Hva er motocross?

 

Motocross (MX) er en motorsport som kjøres med crossykkel på bane. Banen består av kupert terreng med jord- eller sandunderlag, og løypa er en variasjon av krappe svinger, rette partier, bakker og hopp. MX er Norges største motorsykkelgren. Idretten er organisert gjennom Norges Motorsportforbund (NMF), som er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF).

 

2. Hva er forskjellen på motocross og minicross?

 

Motocross for aldersgruppen 5-12 år er en barneidrett som går under betegnelsen minicross. Man kjører da minicrosser med to eller fire hjul, eller mini-snøscooter. I minicross foregår kjøringen på enkle baner uten hopp, men med svinger og humper.

 

3. Er minicross en ekstremsport?

 

Nei. Minicross er en barneidrett og skiller seg fra motocross for voksne, da banen ikke har hopp, kun svinger og humper. Likevel kan det bli litt knall og fall, men det skjer sjeldent alvorlige skader, da man har mye beskyttelse på seg (se punkt 8).

 

4. Hvor gammel må barnet være for å starte med minicross/motocross?

 

I 2001 ble det lov å starte med motocross fra fylte 5 år. Er barnet over fem år og har lært seg å sykle uten støttehjul, er det stort nok til å kjøre motocross og vil lære det på én dag.

 

5. Hva koster det å drive med minicross?

 

Det koster litt å drive med motorsport. Den største investeringen er å kjøpe motorsykkel. En ny crosser koster 18-20 000 kroner, men du får brukte sykler til halve prisen. Så må du kjøpe sikkerhetsutstyr – og her kan det også gå noen tusenlapper. Det finnes et godt bruktmarked, men vær nøye med at utstyret holder god teknisk stand.

 

Det koster også litt å bytte olje, oljefilter og luftfilter, og du må regne med å bytte stempel cirka en gang i året (hver 20-50 time, alt etter hvor hardt du kjører). Gjør du det selv, koster stempel og pakninger rundt tusen kroner. Andre slitedeler som må byttes er kjede og drev, dekk, girolje (hver 5 time) og eventuelle plastdeler som blir ødelagte når du kjører. Bensin er også en utgift du må regne med.

 

Klubbmedlemskap og treningsavgift koster vanligvis bare noen hundrelapper til 1500 kroner i året og vil variere fra klubb til klubb. Per 2020 er lisensavgiften til NMF kr 471 for barn 5-12 år. Fra fylte 13 år koster den nasjonale lisensen kr 1990.

 

6. Kan barnet kjøre motocross på privat eiendom sammen med voksen?

 

Nei. For å kjøre motorsykkel eller snøscooter i Norge må det skje i regi av Norges Motorsportforbund (NMF). Du kan kun kjøre på lukkede baner og anlegg godkjent av NMF. Poden eller frøkna kan altså ikke kjøre på stier, jorder eller privat vei. Under treningen skal det alltid være en NMF-godkjent barneaktivitetsleder med spesialutdannelse til stede.

 

7. Hvilke evner vil barnet utvikle ved å kjøre cross?

 

Barn som har kjørt cross er bedre rustet til å kjøre moped når de blir 16. Ikke bare er de mer vant til motoriserte kjøretøy, men de har også fått rast fra seg på banen, så de ikke tar fartsbehovet ut på veien. Den erfaringen MX-barn har med seg gjør at de ofte blir trygge og forsikte trafikanter som voksne.

 

8. Hva slags sikkerhetsutstyr trenger barnet mitt?

 

For å delta på trening eller konkurranser må barnet ha nødvendig sikkerhetsutstyr:

 

  • Hjelm med CE-merke 22.05 eller nyere
  • Briller
  • Bryst- og ryggskjold (crossvest)
  • Hansker
  • Crosstøvler
  • Knebeskyttere
  • Bukse og genser med innsydd beskyttelse og brannsikkert stoff

 

Av annet anbefalt utstyr kan vi nevne albuebeskyttere, nyrebelter (hvis man kjører baner med hopp), ryggskinne og nakkekrage. En enduro-vest kan være å anbefale, da den har all beskyttelse for overkroppen innebygd og er mer behagelig å ha på en enn crossvest.

 

Se vårt utvalg av MX-utstyr her!

 

9. Hvilken crossykkel/minicrosser bør vi kjøpe?

 

Barnet må ha en godkjent crossykkel. Minicrossere har en motoreffekt på 50-65 kubikk, automatgir og gjør opp til 40 km/t i toppfart. Er barnet mellom 5-10 år, kan motorsykkelen maksimalt ha en effekt på 60 cm³. Ved fylte 10 år kan barnet kjøret inntil 85 cm³, og fra 14 år, 125 cm³. Fra 16 år er det ingen begrensning på kubikk.

 

Velg en sykkel som passer til barnets ferdighetsnivå og kjørestil – ikke for stor, men heller ikke for liten. Når det gjelder motor, kan du velge mellom 2-takt og 4-takt. Flere og flere sverger til firetaktere for crosskjøring. Den har en jevn effektkurve og drar bra fra tomgang. Men den har også kraftig motorbrems, så om motoren stopper nytter det ikke å trille den i gang. Totakteren er sterkere og hissigere på gassen og trilles lett i gang om motorbremsen stopper motoren.

 

Se vårt store utvalg av crossere for barn og voksne

 

10. Hvordan komme i gang med motocross/minicross?

 

Gi barnet en myk start og muligheten til å se om MX er noe for han eller henne. Dra sammen med barnet på trening, så barnet får se hvordan sporten utøves og kanskje blir kjent med andre barn. Har du lyst å vise frem MX-livet til den unge lovende kan du jo ta en titt på «Hvis jeg var deg», på NRK, hvor 9 år gamle Gordon prøver livet til Kevin, som vil bli proff i motocross. Har du eldre barn, kan dere jo sjekke ut «Best i mest», hvor åtte 14-åringer prøver ut nye idretter, her motocross.

 

Neste steg er at barnet og en foresatt melder seg inn i en NMF-klubb. Du må ha gyldig barneidrettsforsikring gjennom NIF, som kjøpes ved å sende inn et skjema (microlisens) til NIF. Kontakt klubben din for å få tilgang til dette skjemaet, samt et egenmeldingsskjema om barnets helsesituasjon. Barn mellom 9-12 år må sammen med foresatt ta et lisenskurs i regi av en NMF-klubb som har godkjente aktivitetsledere. Lisenskurset består av en praktisk del og en teoretisk del. Når kurset er gjennomført, kan du søke om lisens. Fra fylte 13 år må barnet selv ta lisenskurs teori gjennom Norges Motorsportforbund.  

 

 

Lykke til, og velkommen innom Alf Graarud Motor i Sarpsborg for en MX-prat. Du treffer oss også på telefon 69 13 71 71.

 

 

Les også artikkelen:

I denne artikkelen er det oversikt over alle MX-klubber og baner i Norge

 

 

Delekatalog

Slik bestiller du deler til Yamaha & Honda på agmshop.no

Les artikkelen

Slik bestiller du deler til Yamaha & Honda på agmshop.no

Forklaring og video

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 03.06.2020 - oppdatert 31.08.2021

 


 

 

På agmshop.no er det mulig å bestille deler direkte fra Yamaha og Honda sin delekatalog. Her kan du søke på delenummer eller finne delen du trenger per modell. Det er gode sprengskisser for å finne deler visuelt og du kan bestille direkte fra sprengskissen. Dette gjelder for både MC og MX-deler.

 

 

Ulike måter å finne og bestille deler på:


Samme metoder benyttes for søk etter Honda deler.

 

 

 

I denne videoen får du en kort innføring i de ulike måtene du kan finne og bestille deler.

Dobbeltklikk på videoen for å få visning i fullskjerm.

 

 

Søk på modell for å finne deler:

 

  1. Gå inn på delekatalogen. I feltet "Quick search: Model"; kan du søke på modellen du skal bestille deler til, for eksempel "Tracer 900". 
     
  2. Du får opp en liste med treff, velg den modellen/årsmodellen du skal ha deler til.
     
  3. Du får nå opp en ovesikt over alle delene til denne modellen, du har nå tre måter å gå videre på, du kan enten:
     
    1. Søke på delenummeret
    2. Søke på navnet på delen
    3. Bruke sprengskissen. Disse er interaktive og du kan bestille deler ved å klikke på delen, velge antall og klikke på kjøpsknappen. Varen legger seg da i handlekurven på agmshop.no og du kan fullføre bestillingen som normalt.

 

 

Søk på delenummer:

 

  1. Gå inn på delekatalogenI feltet "Quick search: Part"; kan du søke direkte på delenummer hvis du har det. 
     
  2. Du får opp en liste med treff, velg antall og klikk på kjøpsknappen så legger vare seg i handlekurven på agmshop.no som vanlig.

    Her kan du også se til hvilke modeller delen passer for å dobbeltsjekke at det er riktig del.

 

 

Naviger via meny for å finne deler:

 

  1. Gå inn på delekatalogenKlikk på "Motorcykle" under "Browse Catalog".
     
  2. Her får du opp oversikt over årsmodeller, og videre motorsykkelmodell.
     
  3. Velg den aktuelle modellen og finn deretter deler som forklart i det første eksempelet over; ved å søke på delenummer eller beskrivelse, eller bruke sprengskissen.
     

 

Deler til andre merker:


Delekatalogverktøyet fungerer per i dag kun på Yamaha og Honda deler. Men, trenger du deler til andre merker kan vi selvsagt hjelpe deg. De fleste delene kan du finne ved å søke på delenummer hvis du har det. For generelle deler som filter osv. kan man bruke menyen og navigere, og mye er også koblet til motorsykkelmodellen din som du finner under vårt modellsøk.

 

Finner du ikke det du trenger, tar du kontakt på info@agmshop.no eller 69137171 så hjelper vi deg.

 

 

 

Produktanbefaling

Produktanbefalinger til deg som kjører cross og enduro

Les artikkelen

Produktanbefalinger til deg som kjører cross og enduro

AV MARTIN HOVIN | Publisert 18.03.2020

 

 

 

Som en del av forberedelsene til Norgescupen i Enduro, oppgraderte Martin crosseren sin med nytt Hinson clutchdeksel, OneGripper setetrekk og Renthal Ultra Tacky holker. Les mer om hvorfor han valgte akkurat disse produktene.

 

 

Hinson Billetproof Cluchdeksel

For min del er det å slå høl i motoren på enten trening eller løp det værste scenarioet. Hvertfall når jeg kjører 4 takt. På KTM 4 takt nyere enn 2012 så er bremsepedalen så stiv at den lett slår hull i cluchdekselet ved en kræsj. Det kan også være litt vanskelig å oppdage når sykkelen er møkkete. Resultatet er jo selvforklarende om all olja skulle renne ut av motoren. 

 

Hinson dekselet er cnc fest av ett stykke aluminium. Det er også mye tjukkere matreale i hele dekselet kontra det originale.

 

I tillegg så ser det skikkelig bra ut.

 

Når jeg bytter det så begynner jeg med å presse fra hverandre klossene i kaliperen bak så jeg kan presse bakbrems pedalen lengre ned. Da slipper jeg å ta av pedalen for å bytte cluchdekselet.

 

 

 

 

 

 

OneGripper setetrekk

 

Dette velger jeg fordi det er så utrolig godt grep i det, det sparer armene så utrolig mye påkjenning. Også når man står og kjører så kan man kjenne grepet mellom knæra og sete er vesentlig bedre. Man får rett og slett litt gratis feste, og det er jo alltid positivt, ihvertfall når man kjører 500 exc-f. 

 

Levetiden er også veldig bra, så for meg er det vinn-vinn.

 

Det tar litt tid å få det montert skikkelig, men det ligger en god video på OneGripper sin hjemmeside med tips og triks for montering.

 

 

 

 

 

Renthal Ultra Tacky holker

 

Dette er min nye favoritt! Jeg er superkresen på holker, i tillegg har jeg medium/large hansker så tykkelsen på holker er alltid et strev for å finne en blanding av perfekt feste og det å unngå armpump.

 

De nye Renthal holkene er av en gummiblanding jeg ikke har sett i andre holker, så bra grep at de er på grensen til klebrige. Kjernen i holkene er fortsatt hard, så å feste dem med låsetråd er fortsatt lett. 

 

Jeg kjører enduro og da blir det 90% stående kjøring på banene i Norge, så grepet mellom fører og sykkel er alltid viktig.

 

 

 

 

Gotland Grand National

Veien til Gotland Grand National

Les artikkelen

Veien til Gotland Grand National

Slik forbereder du deg selv og sykkelen til verdens største enduroløp. 

 

AV TORBJØRN & KENNETH GRANLIEN |  Publisert 20.10.2019

 

 

 

Det sitrer i kroppen når du står i et startfelt med flere hundre førere som alle kun har ett mål får øyet akkurat nå, å komme seg over startsletta og gjennom første sving uten uhell. Dette er GGN og det må oppleves! Her er gode råd til deg som ønsker å delta.

 

 

Bakgrunn:

Det er nå 5 måneder siden jeg bestemte meg for å stille til start i enduroløpet Gotland Grand National. Det er i år (2019) påmeldt 3200 førere og det er litt av en opplevelse å delta i verdens største endags enduroløp. 

 

Løypa er på 22 km og kjøretiden er 2 og 3 timer avhengig avhengig av klassen du kjører i, de raskeste kjører en runde på under 30 minutter som betyr at de kjører opptil 7 runder. Banetraseen har et varierende underlag av hard/løs jord, partier med glatt kalkfjell og vannhull.

 

Jeg har stilt til start 3 ganger tidligere, og det er litt av en følelse i kroppen når du står i et startfelt på flere hundre andre og venter på startskuddet. Når starten går og flere hundre førere kjemper om å komme over startsletta og gjennom startsvingen, uten uhell, er det viktig å være fokusert. Dette må bare oppleves! 

 

 

Treningsforberedelser:

Når du skal kjøre sykkel i minst 3 timer er det viktig å være godt forberedt med allsidig styrketrening, løping, sykling, skigåing og ikke minst tid på sykkelen. For min del føler jeg at grunntreningen er OK, men da jeg ikke har kjørt sykkel gjennom vinteren/våren har det vært viktig med tid på sykkelen. Jeg har normalt kjørt sykkel 2 ganger i uka fra midten av mai, og har kjørt både motocross og enduro. Det har blitt mye kjøring på sandbaner, og ikke minst i enduroløypa på Haslemoen. På hver trening kjører jeg normalt 2 pass a 1 time, og jeg har noen treninger hvor jeg kjører 2 timer uten stopp. Har i tillegg kjørt to enduroløp i Sverige i år, Stangebroslaget og Renneslattsloppet. Begge disse løpene er veldig krevende, men god trening.

 

 

Sykkelen:

Jeg skal kjøre Gotland med en 2020 Yamaha YZ250F levert av Alf Graarud Motor. Har fått RG3 i Sverige til å modifisere dempingen til endurokjøring, ellers er den standard. Den har også påmontert hendelskydd, beskyttelesplate under motor, forsterket kjedeføring bak og Bridgestonedekk med mousse. 

 

 

Kjøreutstyr:

Jeg kjører med standard motocrossutstyr, inklusiv ryggskinne/beskyttelsesvest. Er det kaldt bruker jeg superundertøy. Jeg bruker roll-off og sjekker alltid rullefunksjon, vannrenne + at jeg taper sammen lokkene på roll-off kassettene. Jeg kjører også med en camelbak på ryggen med energidrikke.

 

 

Banedepot/støtteapparat:

Det er viktig å forberede og planlegge hva man skal ha med seg i depot for å kunne gi best mulig støtte og service til føreren. Vi bruker en plastkasse og tar med oss følgende:

 

  • 3-4 par hansker, 3-4 roll-off briller, et håndkle, en spyleflaske med vann (for å vaske ansikt, holker osv.), energybars, bananer og drikke.

  • Hendler, gasshåndtak, kjedeføring bak, kjedelås, bremse/gir pedaler.  

  • Racing tape, ståltråd, T-nøkler (8, 10 og 12mm), fastnøkler (8, 10, 12, 14, 17, 19, 22 og 30mm), unbrakonøkler, stjernetrekker, skrutrekker, en stor hammer, skrape for å fjerne søle, sykkelbukk, miljømatte og hurtigfyllende bensinkanne. 

 

Mange bruker også en tralle for å få med seg alt ut til depot.

 

 

Løpsdagen:

Det er viktig å drikke mye og spise god mat dagene før løpet. På løpsdagen pleier jeg å spise en stor porsjon havresuppe til frokost. Før du drar ut til startområdet må du bli enig med støtteapparatet hvor de står i depot, og fører må se hvor innkjøringen er og hvor han skal kjøre til avtalt plass. Det er krav om en eller to bensinfyllinger under løpet, avhengig av hvilke klasse man kjører.

 

Det er viktig å dra opp til startområdet i god tid, og når du kjører dit bør du ta med en pinne som du kan bruke til å støtte sykkelen. Ventetiden før start kan bli lang, og det er viktig at du har med deg nok klær slik at du ikke blir kald. 

 

Viktig at du varmer opp før start.

 

 

Kanskje vi sees på start flåa? Om så, lykke til!

 

 


 

Hos Alf Graarud Motor/agmshop.no får du hjelpen du trenger for et velykket gjennomført løp. Vi har alt du trenger til sykkel og fører + at flere av våre ansatte har deltatt i GGN og andre store enduroløp en rekke ganger. Vi har bøttevis med erfaring og gode råd. Også i 2019 er det ansatte fra oss som deltar.

 

Har du noen spørsmål til produkter eller trenger noen gode råd, er det bare å ta kontakt på enten info@agmshop.no eller telefon 69137171

 

Besøk EICMA

EICMA - Gode råd til deg som har lyst til å besøke messen

Les artikkelen

EICMA - Gode råd til deg som har lyst til å besøke messen

AV CHRISTIAN NORI  |  Publisert 23.08.2019

 

 

 

 

Vi hos Alf Graarud Motor har reist til EICMA i mange år, og som erfarne messedeltakere har vi satt sammen en liten liste med gode råd til deg som kunne tenke deg å besøke messen.

 

 

I November samles alle produsenter, forhandlere og MC-interesserte seg i Milano for å delta på den største og kanskje viktigste MC-messen i Europa, EICMA. Vi snakker 280.000 kvadratmeter med motorsykler, deler og ustyr. Over 1200 utstillere fra hele verden, fordelt på flere haller. I tillegg til motorsykler, dekker denne messen stort sett alt på to hjul, inkludert crossere, e-sykler og tråsykler, samt deler og utstyr til dette.

 

Det er på denne messen at mange nyheter lanseres, ikke bare for Europa, men også globalt. I år forventer vi spesielt mange nyheter pga. EURO 5 standarden som innføres fra 2020. Denne regulerer utslipp og det betyr nye og oppgraderte motorer/modeller fra mange av de store merkene.

 

Vi hos Alf Graarud Motor har reist til EICMA i mange år, og som erfarne messedeltakere har vi satt sammen en liten liste med gode råd til deg som kunne tenke deg å besøke messen.

 

 

Reisen dit og hotell

Å komme seg til Milano er relativt enkelt. Vi pleier å fly med Norwegian fra Gardermoen til Malpensa, derfra er det en liten time å kjøre til du er midt i Milano. Det går også tog og kollektivtilbudet er veldig bra. RyanAir flyr også til Bergamo fra Torp.

 

Vi pleier å bo i nærheten av Duomo de Milano, den hvite katedralen. Da er du midt i smørøyet og har kort avstand til T-banen, shopping og kultur. Nærhet til T-bane er viktig når du velger hotell.

 

Ta med familien?

En tur til Milano egner seg godt for hele familien. Milano byr på mye shopping, mote, fantastisk italiensk mat og kultur. Dra på fotballkamp og se AC Milan eller Inter, eller besøk Autodromo Nazionale de Monza, en ikke helt ukjent racerbane bare 45 minutter utenfor sentrum. Det er med andre ord nok å finne på for de som ikke vil på selve EICMA-messen.

 

 

Besøket på EICMA

EICMA varer i år fra 5-10. november. 5-6. november er forbeholdt forhandlere og presse. Selve publikumsmessen er åpen for alle fra 7-10. november.

 

Sett av god tid og orienter deg i forkant av besøket:

Hvis du ikke har vært på en stor messe i Europa tidligere, kan du bli overrasket over hvor store forhold det er snakk om. Dette kan ikke sammenlignes med det vi har her hjemme. Hvis du skal få med deg alt bør du sette av 2 dager på messen. Vi anbefaler at du tar en kikk på nettsiden til EICMA i forkant av besøket og finner ut hvilke stands du først og fremst vil besøke, og i hvilke haller de ligger. Da slipper du å bruke mye tid på å lete, det er store avstander og i 2019 skal de benytte hele 7 haller + uteområdene. Husk gode sko.

 

OBS: Du bør være klar over at dette ikke er en salgsmesse, det er i utgangspunktet ikke mulig å kjøpe noen av produktene som blir presentert på messen.

 

Slik kommer du deg til messen:

Vi har funnet ut at den mest effektive måte å komme seg til messen, er å reise med T-banen. Det går en sentral linje fra sentrum til døra på messeområdet. Ha derfor hotell i nærheten av T-banen, så sparer du mye tid.

 

Billetter til messen:

Det enkleste er å kjøpe billetter i forkant av besøket, da slipper du å stå i den lengste køen når du skal inn på messen. Billetter kan bestilles her

 

 

Nyttige lenker

Har du noen spørsmål, kan vi prøve å svare. Ellers finner du stort sett all informasjon du trenger her:

 

 

God tur!

 

Lyst til å prøve motocross?

Hvordan komme i gang med motocross

Les artikkelen

Hvordan komme i gang med motocross

Her er noen gode tips fra Madelen Pedersen.

 

AV MADELEN PEDERSEN  |  Publisert 28.03.2019

 

 

Du har lyst til å prøve noe nytt og motocross ser spennende ut. Men hvor kan man prøve, hva trenger man av utstyr og hvem kontakter man? Vi har fått hjelp av Madelen Pedersen til å skrive en artikkel som hjelper deg med å komme i gang. Lykke til!

 

 

Prøv!

 

Den beste måten å finne ut om dette er noe for deg, er rett og slett å prøve. Ta kontakt med nærmeste bane/klubb for mer informasjon og avtale om prøvekjøring. De fleste klubbene har sykler og utstyr man kan låne/leie, så det trenger ikke koste så mye  å prøve. Se oversikt over baner/klubber her.

 

For prøvekjøring trenger du en endags opplæringslisens som du kan få via SMS (denne lisensen kan løses flere ganger), eller en 3 måneders opplæringslisens som kjøpes via Motorsportens IT og Administrasjonssystem MITA. Snakk med din lokale klubb om dette.

 

 

Krav til utøvere og foresatte

 

Motocross er fart og spenning, og derfor er også sikkerhet og et godt reglement nødvendig. Følgende krav gjelder:

 

  • Motocross kan utøves ved fylte 5 år.
  • Man må ha medlemskap i en klubb. Hvis føreren er under 16 år, kreves det fra Norges Motorsportforbund at minst en foresatt også melder seg inn. Pris for medlemskap varierer fra klubb til klubb.
  • Lisens må tegnes hos Norges Motorsportforbund. 
  • Det er kun tillatt å kjøre på godkjente baner, under åpningstid, med sikkerhetsleder til stede.
  • En foresatt kan maksimalt ha med 2 barn/utøvere på trening.

 

Merk: lokale krav kan gjelde, sjekk med din klubb.

 

 

Krav til utstyr

 

For å kunne starte med motocross er det noe utstyr som er viktig og nødvendig. Etter sikkerhetskravene hos Norges Motorsport forbund er det påbudt med: 

 

  • Godkjent hjelm
    Hjelm er absolutt det viktigste sikkerhetsutstyret. Det er viktig at hjelmen sitter godt og ikke løst, husk at hjelmer utvider seg alltid etter litt bruk. Det betyr at hjelmen skal føles litt trang når du prøver den i butikken. Se størrelsesguide og utvalg av crosshjelmer i nettbutikken.

    Sjekkliste for hjelm:
    • Det skal ikke være mulig å dra den av. Ta tak bak og se at hjelmen ikke kan føres fram over hodet.
    • Den skal ikke kunne beveges fra side til side når hodet står i ro.
    • Hjelmen bør ikke være for tung
    • MÅ være CE-merket.

 

  • Kjørebriller
    Kjørebriller er viktig for å beskytte synet, i motocross spruter det grus, stein og møkk fra andre førere. Er det bløtt, blir visiret fort tilgriset. Det finnes to ulike løsninger for å opprettholde god sikt; Rip-off /Tear-off eller Roll-off. Med Rip-off, river man av lag med klar film for å få tilbake sikten. Med Roll-off, har man spoler med klar film som man drar over visiret etter behov.

    Brillene bør sitte godt over nesten og passe inni hjelmen. Se utvalget av crossbriller i nettbutikken
     
  • Crosstøvler:
    Crosstøvler skal beskytte foten og ankel mot slag og vridning. Ut over det er det mange tilpassingsmuligheter når det gjelder stivhet, med/uten innerstøvel, fasong, type såle og selvsagt utseende. Se strørrelsesguide og utvalg av crosstøvler i nettbutikken
     
  • Knebeskyttere:
    Knebeskyttere får du i flere varianter, som vanlig skydd eller leddet. Skydd hindrer slag mot kneet, mens leddet beskytter i tillegg mot vridning i kneet. Vekt, fleksibilitet og pris varierer. Se utvalget av knebeskyttere i nettbutikken
     
  • Brynje/vest:
    Her er det litt forskjellig å velge mellom, det er viktig at man finner det man føler passer seg selv best. Du får vanlige simple brynjer med bryst- og ryggbeskyttelse, noen har også nyrebelte som sitter fast i ryggbeskytteren. Og så har du beskyttelsesjakker. Her sitter brystbeskytter, ryggplate med nyrebelte, skylder og albuebeskyttere fast i en jakken, alt samlet i et produkt som er lett å ta på/av. Se utvalget i nettbutikken
     
  • Kjøreklær:
    Kravet fra Norges Motorsportforbund er at man skal bruke klær i slitesterkt materiale, med lange armer og ben. God bevegelighet og lufting er viktige elementer. Det som mange kanskje setter først er utseende, og man får ofte kjøpt matchende trøye, hansker, bukse og støvler hvis man ønsker. Eller man kan trykke selv på kjøreklærne og få et unikt utseende, ta gjerne kontakt hvis du ønsker å vite mer om dette.

    Hansker skal først og fremst gi godt grep når man kjører, det finnes også hansker i neoprene som er perfekt når det er vått og kaldt.

 

Ta kontakt med oss på Alf Graarud Motor/agmshop dersom du har noen spørsmål, vi setter gjerne sammen en god startpakke til deg!

 

 

 

Motocrossbaner og klubber i Norge

 

Mangler din klubb på denne listen, eller er det noen endringer som bør gjøres. Ta kontakt

 

Sør-Norge

 

Kristiansand MX-bane

Vennesla Motorsportklubb

Finsland Crossklubb

Froland MC-bane

Vegårshei Motorsportklubb

Valle MX bane Setesdalen

 

Vest-Norge

 

Elgane MX-bane

Bybergsanden MX-bane

Karmøy MX-bane

Bømlo Motocrossbane

Stord Motorcrossklubb

Ox MX-bane

Sotra MX-klubb

Meland Motocrossbane

Kalvåg Motorsport

Stryn MX-bane

Stranda MX bane

Sykkylven MX-bane

Giske MX-bane, Vigra

NMK Molde

NMK Vikedal NMK Vikedal på Facebook

 

Øst-Norge

 

Dynga MX-bane

Siljan MC-klubb

Grendland Motorsportsenter Flitting

NMK Notodden Motorpark

Re Motorsport klubb

Kongsberg Motorsenter

Leirdalen MX-bane (Lier Motorsportklubb)

Borg MC Klubb hovedside Borg MC Klubb Motocross Borg MC Klubb Enduro Borg MC Klubb Roadracing 

Svinndal Motocrossbane

Enebakk Motorsportklubb

Bjørkelangen MX-bane

Gardermoen Motorpark

Lunner Motorsport

Jevnaker Motorklubb

Korperud MX-bane, Kongsvinger

Sletteholen Motorcross, Nord-Odal

Krabyskogen Motorsenter

Haslemoen MX-bane, Våler

Starmoen Motorsenter, Elverum

Bøverlund Motocross, Brummundal

Ål Motocrossbane

Gjerdrum Motorklubb

 

Midt-Norge

 

NMK Rena MX-bane

Trysil Motocrossbane

Stor-Elvdal Motocross

Vinstra Motorsportarena

Vågåmoen MX-park

Jotunheimen MX-klubb

Dovrefjell MX-bane

Folldal Motorsportklubb

Tynset MX-bane

Røros MX-bane

Oppdal MX-bane

Aukra MX-bane, NMK Molde

Kristiansund MX-bane

Brekken MX-park

Tingvoll MC-klubb MX-bane

Kvanne MX-bane

Rindal MX-bane

Hemne MX-bane

Snillfjord MX-bane

Skaun Motorsenter

NMK Melhus Bollandsmoen MX-bane

MK Selbu

Singsås MX

Hell MX-park

Meråker MX-bane

Ørland MX-bane

Innherred MX-bane

Verdal MX-bane

Inderøy MX-bane

Raabakkan MX-bane, Namsos

Høylandet Motorklubb

Namdal MK, Kjellmoen

Åfjord Motorklubb

NMK Gaula Motorsportklubb  Facebook side

 

Nord-Norge

 

Verdal Motorsenter

Mosjøen MX-bane

Krogen MX-bane

Fauske Motocrossbane

Harstad Motorsportsenter

Alta Motocrossbane

Lakselv MK