Tips til vinterlagring av motorsykkel
+ noen tips til deg som skal kjøre gjennom vinteren, og et par løsninger til deg som vil slippe alt styret. 

 

AV CHRISTIAN NORI | Publisert 19.10.2020

 

 

 

MC-sesongen 2020 er over for de fleste og motorsykkelen skal nå stå i ro noen måneder. Det finnes mange meninger om hvordan en motorsykkel skal lagres, og Googler man dette blir man bare mer forvirret enn klok. Vi tok derfor en prat med gutta på verkstedet vårt for å høre hvordan de anbefaler at du lagrer motorsykkelen, og hva du bør gjøre fra du parkerer den, til du tar den ut igjen om våren.

 

 

Vinterlagring av motorsykkel

 

Innhold i artikkelen:

 

Sjekkliste for vinterlagring:


Ting du bør gjøre før lagring:
 

  • Vask sykkelen godt(!) og innimellom alle kriker og kroker, få bort olje, insekter og annet grums fra veien som kan setter flekker eller gjøre skade. Bruk vaskemiddel for motorsykkel og egnet utstyr som børster o.l. Husk å tørke sykkelen godt når du er ferdig.
     
  • Rengjør kjedet med børste, og legg på godt med ny kjedesmøring så det ikke tørker ut og ruster.
     
  • Dersom sykkelen lagres ute eller i et lokalet som kan være fuktig, påfør en silikonspray på stort sett hele sykkelen (følg bruksanvisning), så er sykkelen godt beskyttet.
     
  • Pump opp dekkene til over normalt trykk, så blir de ikke like lett deformert når sykkelen står i ro over tid. 
     
  • Sett sykkelen på midtstøtte hvis du har, eventuelt bruk depotstøtter. 

 

Ting du bør gjøre under lagring:
 

  • Husk å lade batteriet jevnlig for å opprettholde kapasiteten, tømmes det helt tar det skade. Det er utrolig surt å ikke få start på motoren når du skal ta den første turen. Det finnes gode ladere beregnet for motorsykler og flere modeller som lader automatisk ved behov, disse kan være tilkoblet hele vinteren.
     
  • Flytt litt på sykkelen hvis du har plass, så blir ikke dekkene blir like lett deformert.
     
  • Sett deg gjerne på sykkelen og komprimer gaffelen, slik at simringer smøres. 

 

Ting du ikke trenger å gjøre under lagring:
 

  • Det er ikke nødvendig å starte motorsykkelen mens den står lagret. Noen gjør dette for å varme motoren og trekke olje rundt i systemet, men det er ikke nødvendig. Å starte sykkelen for å lade batteriet er ingen god løsning, du bruker nok mer strøm på å starte sykkelen og alle elektroniske systemer, enn du klarer å lade. Bruk batterilader, det er den beste løsningen.

    Det finnes vel egentlig bare en god grunn til å starte motorsykkelen når den står lagret, og det er for å høre på lyden og lengte til våren — og det er lov.

 

Ting du bør gjøre før den første turen:
 

  • I denne artikkelen tar verksmester Henrik Graarud for seg hva du bør gjøre før den første turen etter vinterlagring.

 

Vinterlagring av motorsykkel ute:


Har du ikke tilgang på garasje, så er det en mulighet å la den stå ute gjennom vinteren. Motorsykler er laget for å brukes i solskinn som regn, og de tåler å stå ute selv om man bør være litt mer nøye med forberedelsene. Her er noen viktige punkter å huske på når du vinterlagrer motorsykkelen ute:
 

 

  • Rengjør sykkelen godt og påfør silikonspray på stort sett hele sykkelen for å beskytte den mot fukt, så slipper du irr og rust. Står sykkelen langs en vei som blir saltet, vil dette også gi en viss beskyttelse for dette, men unngå områder der det kan sprute salt på sykkelen.
     
  • Rengjør kjedet godt, og legg på godt med ny kjedesmøring så slipper du at det tørker ut og ruster. 
     
  • Ha trekk over sykkelen slik at den ikke utsettes for mer vær og vind enn nødvendig, det gjør vaskejobben når våren kommer mindre, og det er også greit med tanke på nysgjerrige forbipasserende. 
     
  • Ha en god lås på sykkelen hvis den i perioder står uten tilsyn.
     
  • Ha litt høyere trykk i dekkene enn du pleier, så blir de ikke deformert når sykkelen står lenge i ro. Flytt gjerne litt på sykkelen hvis du har mulighet til det, slik at kontaktpunktet ikke er det samme hele vinteren. Sett eventuelt sykkelen på midtstøtta hvis du har det, eller bruk depotstøtte.
     
  • Ha i bakhodet hvor du parkerer sykkelen din, mus er glad i å spise på ledninger og på salen/setet. At det har vært mus på ferde er en lite hyggelig overraskelse å få på våren, og dessverre er musen en kjent synder. Når vi får sykler inn på verkstedet som ikke vil starte etter vinterdvalen, er det veldig ofte at vi finner spor av mus.
     
  • Ha gjerne full bensintank hvis sykkelen er av en litt eldre modell, så unngår du rust fra kondens på innsiden av tanken. Bruk gjerne tilsetningsmidler. Nyere sykler er bedre beskyttet mot dette problemet og det er ikke så viktig med full tank.
     
  • Ta gjerne ut batteriet, spesielt hvis det kan bli skikkelig kaldt der du bor. Det tappes fortere når minusgradene kommer. Batteriet skal uansett lades jevnlig gjennom vinteren for å opprettholde kapasiteten, og da er det kanskje bedre å ha det i hus.
     
  • Fjern navigasjon og annen ettermontert elektronikk som ikke trenger å stå på sykkelen, hvis mulig.
     
  • Ikke glem å se til sykkelen ved jevne mellomrom, begynner det å komme tegn til rust eller andre ting, er det best å ta tak i det så snart som mulig.

 

Vinterlagring av motorsykkel i en uisolert garasje:


Dette er nok den vanligste måten å lagre sykkelen på. Motorsykkelen står tørt, under tak og stort sett i plussgrader. Dette er en helt OK måte å lagre sykkelen på, med litt forberedelser.
 

 

  • Rengjør sykkelen godt og husk å tørke den etterpå. Påfør gjerne silikonspray på stort sett hele sykkelen for å beskytte den mot fukt. Det står gjerne en bil der også, og den drar inn mye fukt fra regn, slaps og snø som smelter, så best å være sikker hvis du har en litt fuktig garasje.
     
  • Rengjør kjedet skikkelig og legg på godt med kjedesmøring så slipper du at det tørker ut og ruster.
     
  • Ha litt høyere trykk i dekkene enn du pleier, så blir de ikke deformerte av å stå i ro over tid. Flytt gjerne litt på sykkelen en gang i blant, så blir ikke kontaktpunktet det samme hele vinteren. Sett den på midtstøtta hvis du har det, eventuelt kan du bruke depotstøtter foran og bak og løfte den opp fra bakken. 
     
  • Har du mus i garasjen? Mus er veldig glad i å spise på ledninger og salen/setet, og det er ikke så dumt å sette opp noen feller i tilfellet. Musespiste ledninger er dessverre en kjent feil på sykker som ikke vil starte igjen på våren.
     
  • Ha gjerne full bensintank hvis sykkelen er av en litt eldre modell, så unngår du rust fra kondens på innsiden av tanken. Bruk gjerne tilsetningsmidler. Nyere sykler er bedre beskyttet mot dette problemet og det er ikke så viktig med full tank. 
     
  • Batteriet kan godt stå i sykkelen gjennom vinteren. Det lagres faktisk best mellom 5-10 grader, som er vanlig temperatur i en garasje. Husk at det skal lades ved jevne mellomrom, det finnes batteriladere som kan stå tilkoblet hele vinteren, som automatisk lader ved behov.

 

Vinterlagring av motorsykkel i et tørt, oppvarmet lokale:


Dette er den beste løsningen og for å være helt ærlig, litt luksus. Noen er heldig og har en isolert garasje eller bod der de kan ha sykkelen, andre får faktisk lov til å ha den i hus! En stadig mer populær løsning er å leie lagringsplass for sykkelen i et opparmet lokale, noe mange MC-forhandlere og klubber nå tilbyr. Uansett, er det viktig med følgende:
 

 

  • Rengjør sykkelen godt og få bort alt som kan tære og sette flekker. Husk å tørke den like grundig.
     
  • Rengjør kjedet og ha på godt med ny kjedesmøring slik at det ikke tørker ut og ruster.
     
  • Ha litt høyere trykk i dekkene enn du pleier, så blir de ikke deformerte av å stå i ro over tid. Flytt gjerne litt på sykkelen hvis du har mulighet til det, slik at kontaktpunktet ikke er det samme hele vinteren. Sett den på midtstøtta hvis du har det, eventuelt kan du bruke depotstøtter foran og bak og løfte den opp fra bakken. 
     
  • Har du mus i garasjen? Mus er veldig glad i å spise på ledninger og salen/setet, og det er ikke så dumt å sette opp noen feller i tilfellet. Musespiste ledninger er dessverre en kjent feil på sykker som ikke vil starte igjen på våren.
     
  • Kondens i tanken er ikke et særlig stort problem når sykkelen lagres i et oppvarmet lokale med jevn temperatur. Er du likevel i tvil og har en eldre sykkel, fyll opp tanken.
     
  • Batteriet kan godt stå i sykkelen gjennom vinteren. Husk at det skal lades ved jevne mellomrom gjennom vinteren, det finnes batteriladere som kan stå tilkoblet hele tiden og som automatisk lader ved behov.

 

Profesjonell vinterlagring av motorsykkel:


Hos Alf Graarud Motor tilbyr vi profesjonell vinterlagring i et oppvarmet, tørt og sikkert lokale. Da leverer du motorsykkelen din når du er ferdig for sesongen, vi passer godt på den gjennom vinteren og gjør den klar, og når våren kommer er det bare for deg å kjøre avgårde. Vi kan også hente sykkelen hjemme hos deg på østlandsområdet. Vinterlagring koster 2500 kroner (per 2020 + eventuell henting og tjenester som skal utføres).
 

Bestill vinterlagring her
 

 

Rask utlevering når våren kommer:

Vi vet at det alltid haster å få motorsykkelen utlevert når våren kommer. Vi legger derfor stor vekt på å kunne tilby rask utlevering til våre kunder. Fra du gir beskjed, til sykkelen din er klart, tar det normalt kun 2-3 dager.

 

Mens sykkelen din er hos oss, gjøres følgende:

  • Vi vasker sykkelen hvis det er nødvendig, noen foretrekker å gjøre dette selv før de leverer den.
  • Gjennom vinteren vedlikeholdslades batteriet ditt.
  • Det utføres en 10-punkt sjekk før utlevering.

 

Vi kan også utføre følgende tjenster:

  • Service:
    Vi kan ta servicen på vinteren slik at motorsykkelen din er klar til bruk når våren kommer. Husk at alle nyere motorsykler skal ha minimum en service i året for å holde garantien gyldig. Dette er også viktig for å få kjørt oppdateringer fra fabrikk på stadig flere merker. Ta kontakt for pristilbud på service.

     
  • Montering av nytt utstyr eller tilbehør:
    Dersom du ønsker montering av bagasje, beskyttelse, eksos eller annet tilbehør, kan dette gjøres før sykkelen utleveres på våren. Gi beskjed når du leverer sykkelen om hva du vil ha utført.

    Få 15% rabatt på SW-Motech, R&G og Arrow eksos ved vinterlagring hos oss. Se www.agmshop.no for hvilke utstyr/tilbehør vi tilbyr. Ta kontakt for pristilbud.

     
  • Profesjonell vask og polering:
    Vi kan vaske og polere motorsykkelen din før utlevering, slik at du starter sesongen med "ny" sykkel. Vi har meget god kompetanse på dette området. Ta kontakt for pristilbud.

 

Kontakt oss på telefon 69137171 eller verksted@agmshop.no for nærmere avtale.

 

 

Tips til deg som vil kjøre gjennom vinteren

 

Noen er avhengig av motorsykkel/scooter til pendling til og fra skole eller jobb, og ønsker å kjøre så lenge det er forhold til det. Men, og det er et stort men: Motorsykler er ikke laget for å tåle veisalt. Det tærer på alt, spesielt på ledninger. Uten jevnlig og godt vedlikehold vil sykkelen din ta skade, og det kan bli dyrt å reparere. Husk derfor:

 

  • Vask sykkelen godt, og så ofte du kan slik at saltet ikke får tid til å gjøre skade.
  • Påfør alltid en silikonspray etter vask, slik at du har en beskyttende film over hele sykkelen.
  • Følg nøye med, se over sykkelen oftere enn du pleier.


Ta gjerne kontakt med oss på 69137171 eller info@agmshop.no hvis du vurderer å kjøre gjennom vinteren. Det finnes piggdekk til mange sykler og flere gode produkter man kan bruke for å minimere skader. Det kan også være lurt å montere ekstra beskyttelse som veltepucker eller bøyler i tilfellet velt på glatta. SW-Motech har et stort utvalg beskyttelse til de fleste modeller. Varmeholker er et must, og vi har selvsalgt også kjøreutstyr beregnet på kaldt klima.
 

 

Selg motorsykkelen og kjøp ny til våren

 

Hvorfor ikke bare droppe hele vinterlagringen, selge sykkelen og kjøpe ny til våren? Vi vet av erfaring at dette er noe mange ønsker å gjøre. Vi har derfor tilrettelagt for dette gjennom kommisjonssalg eller innbytte ved kjøp av ny motorsykkel.

 

Kommisjonssalg:


Da selger du sykkelen gjennom vår butikk. Vi har en jevn strøm av kunder hele året og butikken vår er en god markedsplass der de fleste bruktsykler forsvinner raskt. Vi ser at mange foretrekker å handle brukt motorsykkel via en kjent forhandler.

 

Vi tar 9900,- for å håndtere hele salgsprosessen, da inkluderer det omregistrering, annonsering av sykkelen på vår Finn.no bedriftside og eventuell hjelp til finansiering for ny eier. Vi tar også over garantiansvaret. Salgssum overføres til gammel eier når salget er gjennomført.

 

Ta kontakt med lene@agmshop.no eller ring 69137171 hvis du vil selge sykkelen din gjennom oss.

 

Innbytte på din gamle ved kjøp av ny:


Skal du kjøpe deg ny motorsykkel hos oss, er det også mulig å få innbytte på den du har i dag. I de aller fleste tilfellene vil det være gunstigere å selge sykkelen i kommisjon, men muligheten for innbytte er der. Ta kontakt for tilbud på innbytte ved kjøp av ny motorsykkel.

 

 

 

Les også artikkelen:
 

 

 


Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.