Motorsykkelmerker

De 11 mest populære motorsykkelmerkene

Les artikkelen

De 11 mest populære motorsykkelmerkene

Vi graver litt i historien til de største MC produsentene

 

AV LENE GRAARUD | Publisert 02.09.2020

 

 

 

MC-universet består av mange motorsykkelmerker, alle med sine særegenheter og unike historie. I denne artikkelen blir du litt mer kjent med de mest populære MC-merkene. 

 

 

Honda

Den japanske ingeniøren Soichiro Honda etablerte Honda Motor Company, Ltd. i 1948. De produserte den første sykkelen i 1949 under navnet D-Type. D-en står passende nok for «Dream», som også går igjen i Hondas slagord: The Power of Dreams. Siden 1958 har Honda vært verdens største motorsykkelprodusent. Honda er sykkelmerket som har vunnet flest troféer i VM i roadracing i MotoGP-klassen. Syklene bygges på fabrikker over hele verden. Sammenlignet med sine japanske søstermerker, Kawasaki, Yamaha og Suzuki, ligger Honda øverst i prissjiktet – men den høye kvaliteten på maskinene deres er noe kundegruppen verdsetter høyt.

 

 

Yamaha

Om motorbrølet til en Yamaha er som musikk i ørene dine kan det kanskje være på grunn av Yamahas musikalske arv. Selskapet ble grunnlagt i 1887 for å produsere pianoer og pumpeorgel og er ett av verdens eldste merkevarer. Yamaha YA 1 var den første motorsykkelen selskapet produserte, i 1945, som fikk mye suksess i japansk roadracing, og som banet vei for Yamahas mange bragder innen internasjonal roadracing. I 1955 ble MC-delen utskilt fra morselskapet og fikk navnet Yamaha Motor Company. Yamaha er på mange måter motstykket til Harley Davidson. De er ikke kjent for langdistansekjøring, men kjennetegnes av sportslige kjøreegenskaper, er morsomme å kjøre, både på asfalt og utenfor allfarvei.

 

 

Kawasaki

Med historie tilbake til 1896, har det multinasjonale, japanske konsernet Kawasaki Heavy Industries blitt et kjent navn i mange bransjer, blant annet innen luft- og romfart. Utviklingen av den første motorsykkelen startet i 1949. I 1954 kom den første Kawasaki-sykkelen på markedet, under navnet Meihatsu. Motoren var en luftkjølt, ensylindret 148-kubikk støtgangsmotor. Kawasakis tradisjonelle racing-farge er grønn, og mange racing team går under navnet Team Green. Dette er motorsykler som er født for høy fart.

 

 

Triumph

Det britiske MC-merket Triumph startet i 1884, da den tyske symaskinselgeren Siegfried Bettmann grunnla sitt eget selskap. I 1889 kom de første syklene (tråsykler, altså) fra Triumph Cycle Company for salg. I 1902 kom den første motorsykkelen, utstyrt med en belgisk Minverva-motor. Triumph var kjent for høy kvalitet og under Første verdenskrig leverte de over 30 000 motorsykler til de allierte styrkene. Triumph ble virkelig satt på kartet da Marlon Brando kjørte deres Thunderbird 6T 1950-modell i filmen The Wild Ones. Da selskapet gikk konkurs i 1983, overtok John Stuart Bloor rettighetene og etablerte Triumph Motorcycles. 

 

Triumph har motorsykler både for de som elsker fart og de som vil kjenne på nostalgien på en scrambler. En av Triumphs mest kjente ambassadører er David Beckham, som ofte har blitt avbildet på en Triumph Bonneville, en modell som ble lansert i 1959, men som nå kan kjøres med moderne teknologi under det stilige retro-designet.

 

 


 

Harley Davidson

Få merker har en mer lojal stamme enn Harley Davidson, et amerikansk motorsykkelmerke med historie tilbake til 1903. Harley Davidson leverte sykler til US Army både i første og andre verdenskrig, og var sammen med Indian de eneste produsentene som overlevde de harde trettiåra. I 1994 prøvde Harley Davidson å beskytte det særegne motorbrølet til V2-motoren som et varemerke til store protester fra konkurrentene. De droppet etterhvert det forsøket. Harley Davidson er spesielt kjent for sine store touringsykler av typen Electra Glide og den mindre og lettere Sportster, som er et populært valg blant kvinnelige MC-førere. Harley Davidson er like mye en kultur og en livsstil som et merke, og slagordet «when life gets stressful, just ride» går hånd i hanske med det amerikanske frihetsidealet levd ut på asfalten.

 

 

Ducati

Det italienske eventyret Ducati, hadde sitt opphav i Bologna, hvor Brødrene Bruno, Marcello og Adriano Ducati i 1926 startet produksjonen av radioapparater. De tunet seg etterhvert inn på motoriserte kjøretøy, og presenterte i 1946 Ducati Cucciolo, den første 50-kubikk-mopeden. Ducati er motorsykkelverdenens svar på Ferrari, og har mange suksesser innen roadracing i VM-sammenheng i klassen Superbike. Ducati Motor Holding S.p.A. eies av Audi gjennom deres datterselskap, Lamborghini. Lik Harley Davidson, har Ducati en lojal base entusiaster, hvorav mange tilhører en av de over 400 klubbene på verdensbasis.   

 

BMW

Den første motorsykkelen fra Bayerische Motoren Werke (BMW) ble presentert i 1923 under navnet BMW R32. Selskapet etablerte seg i 1916 som leverandør av flymotorer under første verdenskrig. Syklene (og bilene) går under kallenavnet «Beemers». Mang en biljakt i James Bond-filmene inkluderer en BMW. I filmen «Tomorrow Never Dies» bytter actionhelten ut bilen med en motorsykkel, når han flykter fra fienden på en kremfarget R1200C. BMW er en innovativ motorsykkelprodusent og lanserte i 2018 en «selvkjørende MC» for å demonstrere teknologien de jobber med å innarbeide i sine motorsykler for å gi en bedre og sikrere kjøreopplevelse. BMW har en unik og umiskjennelig styling og har modeller for de fleste kjørestiler.

 

Suzuki

Suzukis historie begynner i den japanske silkeindustrien i 1909, da tjueto år gamle Michio Suzuki bygger om familiens silkeormfarm for å produsere vevstoler. Selskapet får suksess og internasjonal berømmelse, men vi må spole helt fram til 1952 før de første motorsyklene ser dagens lys. Suzuki er et populært racing-merke, kjent for sin SV650X-modell med morsomme kjøreegenskaper og et klassisk caféracer-look. De står også bak verdens første superbike (racer-sykkel til veibruk), nemlig Suzuki GSX-R 750, som ble introdusert i 1984.

 

KTM

Den østerrikske motorsykkelprodusenten KTM AG har en historie som strekker seg tilbake til 1932, da mekanikeren Johann Trunkenpolz startet et bilverksted. Fem år senere begynte han å selge DKW-motorsykler. Etter andre verdenskrig falt etterspørselen på verkstedtjenester betraktelig, og han begynte å produsere sine egne motorsykler. I 1951 så R100 dagens lys, en sykkel som ble serieprodusert i 1953 med bare tjue ansatte. På nittitallet gikk selskapet gjennom en reposisjonering av merkevaren for å fokusere på kraftige offroad-sykler i motorcross/enduro-segmentet.

 

Husqvarna

Hadde Emil i Lønneberget kjørt motorsykkel ville det utvilsomt vært en Husqvarna. Det var i Huskvarna i Småland at motorsykkelproduksjonen startet så tidlig som i 1903. Faktisk begynte bedriftshistorien helt tilbake i 1689, da selskapet produserte musketter. Husqvarna var i en periode eid av Cagiva og deretter BMW, men eies i dag av østerrikske KTM. Tradisjonelt har Husqvarna fokusert på motorcross-sykler, men gjorde et comeback i 2018, med enduro- og landeveissykler.

 

Indian

Det siste motorsykkelmerket vi skal se på amerikanske Indian. Den ble opprinnelig produsert fra 1901 til 1953 i Springfield, Massachusetts. Gründerne var sykkelrytterne George Hendee og svenskfødte Carl Oscar Hedstrøm, som i 1899 bygde sin egen tandemsykkel med forbrenningsmotor. Prototypen på Indian var klar i 1901, med en ensylindret motor på 290 kubikk og 1,3 hk. Den kunne gjøre nesten 50 kilometer i timen og veide femtito kilo. Indian lå alltid noen hestehoder bak erkerivalen Harley Davidson, og selv om de overlevde de harde trettiåra gikk de konkurs i 1953. Rettighetene på navnet Indian ble kjøpt og solgt flere ganger etter dette, men i 2006 ble produksjonen gjenopptatt av det nye selskapet Indian Motorcycle Company, hvor fokuset var eksklusivitet snarere enn prestasjon. Selskapet eies i dag av Polaris Industries, som også er morselskap til Victory Motorcycles.