Produktanbefaling

Produktanbefaling - Kawasaki KX250XC 2021

Les artikkelen

Produktanbefaling - Kawasaki KX250XC 2021

Produktanbefaling til deg som kjører enduro. 

 

AV MARTIN HOVIN | Publisert 18.12.2020

 

 

 

Man gleder seg jo alltid til det kommer nye modeller. Og kanskje litt ekstra når Kawasaki endelig kom med en XC modell til Enduro. Etter å ha kjørt ca. 5 timer på vanlig KX250 2020-modell, var min erfaring at KYB fjæringa og den nye toppen gjorde underverker. Så jeg hadde jo en del forventninger til 250XC når det var helt ny motor, ramme, el-start, hydraulisk cluch, 18 bakfelg, endurospec fjæring og bunnplate.

 

 

Mine erfaringer så langt

 

Jeg har kjørt ca 2 timer på Kawasaki KX250XC til nå, og etter min mening er dette kanskje det beste utgangspunktet for å vinne norgescup’en i enduro. Jeg blei positivt overrasket over gaffelen – den kommer org med 4,6nm fjærer som passer meg perfekt. Den kommer org med 51t bakdrev, det passer fint på norske baner. Man kan slippe den ganske lavt på turtallet og bare rulle på. Føler aldri at jeg trenger å gå av gassen for å finne feste med bakdekket. 

 

Utover det så liker jeg at sykkelen er slank over radiator / bensintanken. Setet er også veldig flatt som gjør det lett å flytte seg selv om man allerede sitter. For eksempel ut av en sandsving når man glir bakover på setet for å lage mere grep eller at man må løfte framhjulet over en dump / rot. Jeg har også prøvd å kjøre den om natta med hjelmlys.

 

Sterk, lett, smidig, bra original fjæring, utrolig lett clutch, 18’’ bakfelg originalt, el-start.
 

 

"Jeg har til gode å finne en norsk enduroløype den ikke fungerer godt i!"

 

 

Noen innstillinger jeg har eksperimentert med

 

  • Jeg har kun satt sag’en, tippa styret litt bakover og prøvd meg litt fram på fjæringa.
     
  • Har også sluppet gaffelen 3 mm ned så den blir finere på partier med mye stein.
     
  • Har prøvd soft og standard efi plugg – syns begge er fine på hver sin måte. Soft var utrolig fin på en klinete bane og standard var perfekt til min kjørestil når det var litt mindre klin eller raskere løyper.

 


Martin er den mest erfarne Enduroføreren vi har hos oss, i 2020 oppnådde han blant annet:
 

  • 2 plass i norgescup i enduro – klasse elite
  • NM i enduro 2020 – 5. plass elite
  • Marerittet rudskogen 2. plass i elite

Elite er den høyeste klassen i enduro i norge.

 

 

Produktanbefaling

Produktanbefaling - Dainese Smart Jacket

Les artikkelen

Produktanbefaling - Dainese Smart Jacket

Produktanbefaling fra Robin. 

 

AV CHRISTIAN NORI OG ROBIN LUDVIGSEN | Publisert 14.05.2020

 

 

 

Vår produktspesialist på kjøreutstyr har selv gått til innkjøp av en Dainese Smart Jacket airbagvest. Her er årsaken til at han valgte akkurat den, og hva han synes om den etter noen måneders bruk.

 

 

Sikkerhet er viktig for meg

Jeg hadde en ryggskade i fjor, som gjør at jeg er blitt litt mere obs på egen sikkerhet. Egen erfaring så langt er at airbaggen er en veldig komfortabel rygg/bryst skydd. Materialet er veldig stretchy og har også en muligheter for å stramme inn rundt mage regionen. Den har en lang batteritid på cirka 26t. Den er laget av et luftig materiale som gjør at den er komfortabel å ha på de varmere dagene.

 

Fordelen med å bruke en Dainese Smart Jacket kontra en ryggskinne/bryst skydd er at den dekker de utsatte områdene bedre enn en standard ryggskinne vil klare. Dainese Smart Jacket har en airbag som går langs ryggraden, over skuldrene og øvre del av brystkassen. (Mange av de alvorlige skadene skjer forfra) Dainese Smart Jacket er en av de mest avanserte airbaggene på markedet. Kan brukes både over og under jakke, men anbefaler å ha den under.

 

Kommer i utgave for både kvinner og menn, les mer om produktet her:
 

 

Om det er noe du lurer på angående Dainese Smart Jacket eller annet kjøreutstyr, send gjerne en mail til Robin@agmshop.no

 

 

 

Produktanbefaling

Produktanbefalinger til deg som kjører cross og enduro

Les artikkelen

Produktanbefalinger til deg som kjører cross og enduro

AV MARTIN HOVIN | Publisert 18.03.2020

 

 

 

Som en del av forberedelsene til Norgescupen i Enduro, oppgraderte Martin crosseren sin med nytt Hinson clutchdeksel, OneGripper setetrekk og Renthal Ultra Tacky holker. Les mer om hvorfor han valgte akkurat disse produktene.

 

 

Hinson Billetproof Cluchdeksel

For min del er det å slå høl i motoren på enten trening eller løp det værste scenarioet. Hvertfall når jeg kjører 4 takt. På KTM 4 takt nyere enn 2012 så er bremsepedalen så stiv at den lett slår hull i cluchdekselet ved en kræsj. Det kan også være litt vanskelig å oppdage når sykkelen er møkkete. Resultatet er jo selvforklarende om all olja skulle renne ut av motoren. 

 

Hinson dekselet er cnc fest av ett stykke aluminium. Det er også mye tjukkere matreale i hele dekselet kontra det originale.

 

I tillegg så ser det skikkelig bra ut.

 

Når jeg bytter det så begynner jeg med å presse fra hverandre klossene i kaliperen bak så jeg kan presse bakbrems pedalen lengre ned. Da slipper jeg å ta av pedalen for å bytte cluchdekselet.

 

 

 

 

 

 

OneGripper setetrekk

 

Dette velger jeg fordi det er så utrolig godt grep i det, det sparer armene så utrolig mye påkjenning. Også når man står og kjører så kan man kjenne grepet mellom knæra og sete er vesentlig bedre. Man får rett og slett litt gratis feste, og det er jo alltid positivt, ihvertfall når man kjører 500 exc-f. 

 

Levetiden er også veldig bra, så for meg er det vinn-vinn.

 

Det tar litt tid å få det montert skikkelig, men det ligger en god video på OneGripper sin hjemmeside med tips og triks for montering.

 

 

 

 

 

Renthal Ultra Tacky holker

 

Dette er min nye favoritt! Jeg er superkresen på holker, i tillegg har jeg medium/large hansker så tykkelsen på holker er alltid et strev for å finne en blanding av perfekt feste og det å unngå armpump.

 

De nye Renthal holkene er av en gummiblanding jeg ikke har sett i andre holker, så bra grep at de er på grensen til klebrige. Kjernen i holkene er fortsatt hard, så å feste dem med låsetråd er fortsatt lett. 

 

Jeg kjører enduro og da blir det 90% stående kjøring på banene i Norge, så grepet mellom fører og sykkel er alltid viktig.